کد خبر: 1092402
صنعت
دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی :

محصولات ذوب آهن اصفهان، امنیت ساختمان را در برابر زلزله تضمین می کنند

دکتر نادر فنائی گفت:کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان، بسیار بالا است و در صورت طراحی و اجرای مناسب، استفاده از مقاطع این کارخانه در ساختمان های اسکلت فلزی، می تواند امنیت ساختمان را در برابر زلزله تضمین کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، در اولین روز از برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی و چهارمین کنفرانس بین المللی سازه و فولاد، دکتر نادر فنائی، دانشیار گروه سازه دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، سخنرانی خود را با عنوان “عملکرد لرزه ای مهاربندهای نوین کابلی استوانه ای” ارائه نمود که در ادامه گزیده ای از این سخنرانی را می خوانید.

دکتر فنائی با بیان اینکه در سال های اخیر تحقیقات در زمینه مهاربندهای کابلی افزایش یافته است،گفت : این سیستم که توسط تاگاوا و هو در سال ۲۰۰۷ میلادی ابداع شد، در تقویت لرزه ای قاب های خمشی فولادی کاربرد دارد. در این مهاربند، دو کابل استفاده شده، بلندتر از قطر قاب هستند و از درون یک لوله عبور می کنند. برای لوله می توان از عضو با سختی بالا مانند لوله فولادی یا از عضو با سختی پایین، مانند لوله PVC استفاده کرد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد : در حالت استفاده از لوله فولادی به عنوان استوانه صلب، کابل ها همواره تحت کشش قرار داشته و بنابراین شل شدگی کابل وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از دیگر مزایای این سیستم مهاربندی را افزایش شکل پذیری نسبت به مهاربند کابلی ضربدری و برطرف شدن ضعف شکل پذیری کابل عنوان کرد.
وی در خصوص تحقیق دیگری که بر روی مهاربندهای کابلی استوانه ای انجام شده است، گفت: بدست آوردن معادلات مربوط به نیروی کابل های چپ و راست مهاربند کابلی استوانه ای و جابجایی افقی این سیستم مهاربندی توسط فرمول های مکانیک جامدات و در نهایت، صحت سنجی روابط به دست آمده با استفاده از نتایج مدل سازی با نرم افزار آباکوس می باشد که انجام گرفته است.

دکتر فنائی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: در تحقیق دیگری از مهاربندهای کابلی استوانه ای برای مقاوم سازی قاب های خمشی چند طبقه که ضعیف طراحی شده بودند، استفاده شد و نتایج بسیار خوب و قابل قبولی به ثمر نشست. محاسبه ضریب رفتار و ضریب اضافه مقاومت این سیستم مهاربندی با استفاده از روش پیشنهادی FEMA P695 از دیگر تحقیقات انجام شده می باشد که در آن از آنالیزهای دینامیکی افزایشی سازه تحت اثر تعدادی از رکوردهای زلزله استفاده شده است.
وی خاطرنشان کرد : در تحقیق دیگری، مهاربند کابلی استوانه ای به همراه چهار ربع حلقه فولادی که در محل اتصال تیر و ستون تعبیه شده بودند، استفاده شد که در نتیجه آن، شکل پذیری و اتلاف انرژی سیستم مهاربندی کابلی استوانه ای، افزایش قابل ملاحظه ای داشت.

در حاشیه کنفرانس سازه و فولاد، دکتر فنائی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری ذوب ۲۴ در خصوص مزایای ساختمان های فولادی در مقایسه با ساختمان های بتنی، گفت : استفاده از فولاد در ساخت و ساز نسبت به بتن بیشتر توصیه می شود، زیرا فولاد مشکلات بتن مانند افت و خزش را ندارد و همچنین فولاد بر خلاف بتن، دارای خواص یکنواخت و شکل پذیری بالاتری است.
وی بیان کرد : کنترل کیفیت بتن، کارگاهی است، اما فولاد طی فرایند نورد گرم در کارخانه تولید شده و آزمون های متعددی را طی می کند و بنابراین کنترل کیفیت آن کارخانه ای است.

فنائی خاطر نشان کرد : مزیت دیگر سازه های اسکلت فلزی در مقایسه با سازه های اسکلت بتنی، این است که سازه های اسکلت فلزی در زلزله به علت شکل پذیری بالاتر، رفتار بهتری خواهند داشت. همچنین فضای اشغال شده توسط ستون های ساختمان اسکلت فلزی به مراتب کمتر از فضای اشغال شده توسط ستون های ساختمان اسکلت بتنی بوده و ضمناً سرعت اجرای ساختمان اسکلت فلزی در مقایسه با ساختمان اسکلت بتنی بسیار بیشتر است.
دانشیار گروه سازه دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت : در صورتی که ساختمان نیاز به بهسازی لرزه ای داشته باشد، به علت خاصیت جوش پذیری بالای فولاد، ساختمان اسکلت فلزی در مقایسه با ساختمان اسکلت بتنی بسیار راحت تر و با هزینه کمتر، مقاوم سازی می شود و نهایتاً چنانچه به هر دلیلی، نیاز به تخریب ساختمان باشد، ساختمان اسکلت فلزی هزینه تخریب کمتری دارد و مقاطع فولادی آن نیز قابل بازیافت است.
دکتر فنائی در پایان گفت : کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان، بسیار بالا است و در صورت طراحی و اجرای مناسب، استفاده از مقاطع این کارخانه در ساختمان های اسکلت فلزی، می تواند امنیت ساختمان را در برابر زلزله تضمین کند.

انتهای پیام/

خبر پیشین
تیرآهن بال پهن ذوب آهن اصفهان، پازل ساختمان سازی ایمن را در ایران تکمیل کرد
خبر بعدی
ذوب آهن اصفهان آماده تولید هرگونه فولاد مورد نیاز در صنعت ساختمان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست