کد خبر: 101408
صنعت
نخبه اقتصادی و بازنشسته ذوب آهن:

روایتی از تولد مادرصنعت ایران/ ذوب آهن با ۱۱ هزار نیروی کاردان ساخته شد

نخبه اقتصادی و بازنشسته ذوب آهن گفت: ذوب آهن با 11 هزار نیروی انسانی هنرمند و کاردانی ساخته شد که هریک از این صنعتگرانی شدند که پایه اولیه صنایع را در اصفهان ریختند و این شهر را به یک شهر صنعتی مبدل ساختند.

محمد حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴ به مناسب نزدیک شدن به پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس و پنجاهمین سال بهره برداری از ذوب آهن اظهار داشت: ذوب آهن به‌دست روس ها ساخته شد و روس ها برعکس آمریکایی که به هر کسی اجازه یادگیری نمی‌دهند تمام اطلاعات فنی را به ایرانی ها تعلیم دادند.
وی با بیان اینکه ذوب آهن اصفهان دارای ۱۱ هزار نیروی ساختمانی کاردان و هنرمندی بودند که امروز هر یک به صنعتگرانی تبدیل شدند و اصفهان را به یک شهر صنعتی مبدل ساختند، ادامه داد: ذوب آهن در اوایل انقلاب از راندمان کاری بالایی برخوردار بود هر چند در طی سال های مختلف ظلم هایی بسیاری به ذوب آهن وارد شد.
نخبه اقتصادی و بازنشسته ذوب آهن با اشاره به اینکه ایجاد دفتر اختراعات و ابداعات از نقاط ممتاز بود که در آن زمان اقدامات شایسته‌ای در قالب این دفتر صورت گرفت، اضافه کرد: سال ۵۶ اولین کوره ساخته شد و ۵۸ دومین کوره در حالی تاسیس شد که شاید نیاز آن موقع نبود.
وی از نگاه های سیاسی که طی دولت های مختلف به ذوب آهن می‌شد و از آن بهره برداری سیاسی صورت می گرفت و گاهی بازار اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌داد گلایه کرد و افزود: گاهی تصمیم گیری‌های غلط و سپردن امور به دست مدیران غیر کاردان ضربه های سنگینی بر پیکره ذوب آهن وارد ساخت.
حافظی اضافه کرد: ذوب آهن طی این سال‌ها بهترین جوشکاران ایران، بهترین مونتاژکاران، بهترین برقکاران را تعلیم و تربیت کرده است و کارخانجات مهمی در کشور به دست بازنشستگان ذوب آهن پی ریزی شد.
وی گفت: بخش بزرگی ازتجهیزات جنگ توسط نیروی‌های ذوب آهنی تامین می‌شد به‌طوری که سال ۶۱ فقط ۱۱ هزار قطعه برای هواپیمای اف۱۴ ساخته شد و این تنها یک نمونه کوچک از عملکرد ما در جنگ بود و بسیاری از تجهیزات و وسایل جنگ توسط نخبگان ذوب آهنی تولید می‌شد.
نخبه و بازنشسته ذوب آهن ادامه داد: در یک زمانی پرسنل ذوب آهن به ۴۳ هزار نفر می‌رسد که با تعدیل نیرو به ۲۲ هزار نفر و در یک مقطعی به ۱۱ هزار نیرو رسید زیرا کارخانجات مکانیزه شده اند.
وی اضافه کرد: در زمان رضاشاه اعلام کردند که اصفهان مشکل اقتصادی دارد که در آن زمان شاه اعلام کرد با وجود همدانیان مگر چنین چیزی امکانپذیر است یعنی یک نفر با مدیریت خوب خود یک شهر را نان می داد و امروز اگر در حوزه صنعت ضربه خورده ایم به‌خاطر نبود نگاه های کارشناسی است.
حافظی بیان داشت: آنچه امروز به اصفهان و دیگر شهرستان ها ظلم وارد کرده این است که ۹۵ درصد کارهای ایران در تهران و تنها ۵ درصد در کل ایران پخش شده است.

انتهای پیام/

خبر پیشین
ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی به دنبال توسعه منطقه چابهار است
خبر بعدی
فرز روسی آگلومراسیون ذوب‌آهن بازسازی و راه‌اندازی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست