کد خبر: 3030604
معدن

مکانیزه شدن معادن، ذوب آهن اصفهان را از واردات زغال سنگ بی نیاز می کند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: چالش اصلی صنعت فولاد کشور و معادن تنها مواد اولیه نیست، بلکه مکانیزه نبودن و رشد نیافتن زیر ساخت ها در ابتدای این زنجیره است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران به خبرنگار ذوب ۲۴ گفت:عمده مشکلات امروز صنعت فولاد کشور مربوط به عملکرد و سیاست گذاری دولت ها در این صنعت است؛ چالش اصلی صنعت فولاد کشور و معادن تنها مواد اولیه نیست، بلکه مکانیزه نبودن و رشد نیافتن زیرساخت ها در ابتدای این زنجیره می باشد. همچنین صدور مجوزهای بی رویه برای احداث کارخانجات فولادی جدید و تسهیلگر نبودن دولت در بخش صادرات فولاد و معدن از دیگر مشکلات این بخش است که می توان به آن اشاره داشت.

بهرام شکوری افزود: شرایط فعلی بنگاه های اقتصادی کشور به گونه ایست که این بنگاه ها را با چالش هایی مواجه ساخته و تضمین تولید در بلندمدت را برای این صنایع در سایه ای از ابهام قرار داده است.
وی ادامه داد: یکی از این بنگاه های بزرگ اقتصادی مجتمع ذوب آهن اصفهان مادر صنعت فولاد کشور است که همچون دیگر کارخانجات تولید فولاد در کشور با چالش تامین مواد اولیه مواجه است و برای افزایش تولید مجبور به وارد کردن مقداری از زغال سنگ مصرفی خود از خارج کشور است.

اما به راستی چرا ذوب آهن زغال سنگ وارد می کند..؟

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بحث واردات زغال سنگ به دلیل کمیت و کیفیت زغال داخلی متاسفانه پاسخگوی نیاز ذوب آهن اصفهان نیست.هم به لحاظ مقدار تولید این ماده اولیه در کشور و هم به لحاظ کیفیت مناسب مورد تایید ذوب آهن نیست و به ناچار برای فرآیند تولید نیاز به واردات است. اینکه ما بخواهیم محدودیتی ایجاد کنیم برای مصرف کننده ای به نام ذوب آهن اصفهان که بخش عمده ی تولید فولاد در کشور است و تنها تولید کننده ی ریل در غرب آسیاست به نظر در حوزه ی اقتصاد آزاد بی معناست.

شکوری تاکید کرد: مکانیزه و هوشمند سازی معادن، هم به افزایش تولید و راندمان کمک می کند و هم خطرات جانی و هزینه های تولید را کاهش می دهد.صاحبان معادن زغال سنگ کشور می توانند با مکانیزه کردن معادن خود علاوه بر تامین نیاز داخل و تولید کننده ای چون ذوب آهن اصفهان، مازاد این محصول را به صادرات برسانند که با مجوزهایی که برای صادرات در این بخش صادر شده، هم افزایش قیمت زغال را در پی خواهد داشت و هم در خارج از کشور با ایجاد یک بازار، محصول مورد نظر به فروش می رسد.

عمده مشکلی که در معادن کشور وجود دارد اکتشاف و بهره برداری به روش سنتی در این معادن است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ادامه داد: اگر ذوب آهن‌ اصفهان وارد حوزه ی مکانیزه و هوشمند سازی معادن شود ، با آوردن تکنولوژی ، تجهیزات و ماشین آلات، هم می تواند مالکیت این معادن را به دست آورد و هم اینکه با کاهش چشمگیری که در قیمت تمام شده  محصولات فولادی اتفاق خواهد افتاد بازدهی و میزان تولید را افزایش دهد و به لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر خواهد بود . حال که معادن مکانیزه نیستند و در زیرساخت های صنایع بالا دستی فولاد کشور مشکلات عدیده ای وجود دارد نباید مانعی برای تامین زغال سنگ از طریق واردات برای ذوب آهن اصفهان ایجاد شود.

شکوری افزود: شرایط معدنی کشور و تامین مواد اولیه داخلی به گونه ایست که در همین شرایط فعلی تولید فولاد در کشور یعنی حدود ۳۵ میلیون تُن فولادی که در کشور تولید می شود در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تُن سنگ آهن نیاز دارد و طبق سند طرح جامع فولاد کشور و رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تُن فولاد با چالش تامین مواد اولیه مواجه خواهیم بود. در حال حاضر برای همین تولید فعلی هم صنایع فولادی با مشکل کمبود مواد اولیه دست به گریبان هستند و صدور مجوزهای جدید واحدهای تولیدی فولاد در کشور نیز یک مشکل دیگر است که در این صنعت با آن روبه رو هستیم.

وی همچنین گفت: قطعا در آینده ی نزدیک با این سرانه مصرف محصولات فولادی در کشور به حدود ۱۷ میلیون تُن تولید مازاد خواهیم رسید . اگر حمایت و تسهیل گری دولت در صادرات نباشد با این رویه قیمت گذاری دستوری و این تفکر و این مدل سیستم مدیریتی که در زنجیره ی تولید فولاد کشور حاکم است و اداره می شود، نهایتا تا ۲۵ سال آینده برای تامین نیاز تولید فولاد، در کشور مواد اولیه خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران خاطرنشان کرد: اگر این اقتصاد دستوری، قیمت گذاری دستوری و مشکلاتی که در صادرات و بورس وجود دارد به همین منوال پیش برود مگر می شود صنعتی کارا و پویا داشت؟
اگر دولت بتواند دخالت خود را در اقتصاد محدود کند و اجازه دهد بنگاه های بزرگ اقتصادی توسط عرضه و تقاضا بازار را پیش ببرند و تامین کننده باشند ، شرایط بهتری حاکم می شود . در این بین دولت می تواند با بخش نامه ها و دستور العمل های درست و به جا و همچنین کاهش فشارها و عوارض سنگینی که برای صادرات محصولات فولادی وجود دارد ، کمک شایانی به تولید داخل ، اشتغال و چشم انداز روشن این صنعت استراتژیک در کشور انجام دهد.

نویسنده: مارال کاظمی

انتهای پیام/

خبر پیشین
تأمین برق صنایع بزرگ فولادی در تابستان/ ساعات پرباری صنایع به شب منتقل شود
خبر بعدی
سیاست‌های ضدتولید، صنعت فولاد را به خطر می‌اندازد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست