کد خبر: 70603
بورس
کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی:

محدودیت و قیمت‌گذاری در بازار بورس، تولیدکنندگان را به دلال مبدل می‌سازد

کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی گفت: محدودیت و قیمت‌گذاری در بازار بورس کالا مابه التفاوت معنی‌داری در بازار آزاد و سهمیه ایجاد می‌کند که در این حالت خواه ناخواه تولید کننده به دلال مبدل می‌شود.

دکتر حسین محمودی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ذوب ۲۴ اظهار داشت: با وجودی که بورس در تمام دنیا عامل رشد اقتصادی است اما در ایران در اوج بازار بورس، نارضایتی مردم را مشاهده کردیم که به علت ورود دلالان به سامانه بهین یاب و مشکل از وزارت صمت بود.

وی بیان داشت: زمانی که سهمیه را بتوان با صد درصد افزایش قیمت به فروش رساند تولید و سود ۲۰ درصد توجیه ندارد.

کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی گفت: تنها راه تنظیم بازار، تعیین عرضه و تقاضای واقعی است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که تحریم هستیم اجرای هر طرح اقتصادی از جمله افزایش صادرات، تعیین قیمت دستوری و همچنین ورود صنایع  به بازار بورس عامل رفع تورم و رشد اقتصادی نخواهد شد.

محمودی‌اصل با بیان اینکه طرح قیمت گذاری دستوری را در صنعت خودروسازی مشاهده کردیم که به شکست انجامید، گفت: به نظر من نباید آزمون و خطا کرد و قیمت گذاری دستوری از سوی افرادی مطرح شد که اشراف کامل به موضوعات و تجربیات کشور و جهانی ندارند و باید واقع بینانه به بازار عرضه و تقاضا نگریست.

وی خواستار رشد بازار بورس شد و گفت: ورود صنایع فولاد و پتروشیمی به بازار بورس علاوه بر اینکه باعث افزایش چندین برابری تولید شد، دست دلالان را کاهش داد و عامل انتقال سود از سوی دلالان به تولید کنندگان شد.

کارشناس و تحلیل گر اقتصادی ادامه داد: عرضه همه کالاها در بورس دلالی را حذف و باعث انتقال سود از دلالان به تولید کنندگان می شود.

وی در پاسخ به این سوال که صادرات بی‌رویه خود نیز عامل آشفتگی بازار داخل و بهم ریختگی و افزایش تورم به علت کاهش کالا در بازار شده است، گفت: در زمان حاضر صارات با دلار ۲۳ هزار تومانی اگر چه ارز بیشتری وارد کشور می‌کند اما چرخه اقتصادی کشور را نمی‌گرداند.

محمودی اصل بیان کرد: اگر برعکس آن هم اتفاق بیفتد و به‌جای صادرات، کالا را وارد بازار کنیم دلار کمتر به کشور می آید، قیمت دلار افزایش و بازار فولاد تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و باز هم محصولات گران به دست مصرف کننده داخلی می‌رسد.

انتهای پیام/

خبر پیشین
بارگیری مواد فله از کشتی به واگن و ارسال به ذوب‌آهن اصفهان
خبر بعدی
معرفی مدیرعامل جدید شرکت فولاد مبارکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست