کد خبر:
صنعت

بهترین قیمت میلگرد امسال

ساختمان‌‌سازی بدون میلگرد دیگر امکان‌پذیر نیست برای همین است که در تمام بازار آهن‌آلات، میلگرد یکی از مهم‌ترین کالاهایی است که همیشه درباره قیمت آن حساسیت وجود دارد و درباره‌اش سوال می‌شود. قیمت میلگرد نشان می‌دهد وضعیت بازار آهن‌آلات به‌طور کلی چطور است چون اولین تغییرات در این بازار خودش را در چند محصول کاربردی حوزه آهن‌آلات که بیشترین استفاده را دارند نشان می‌دهد یعنی میلگرد، تیرآهن و ورق.

اگر شما یکی از خریداران میلگرد هستید که همواره برای کار ساخت‌وساز از آن استفاده می‌کنید حتماً بهتر از هرکس دیگری می‌دانید که برای اینکه در بازار بتوان معامله درست انجام داد چاره‌ای نیست جز اینکه همیشه از قیمت میلگرد و محصولی که قصد خریدش را داریم مطلع باشیم و تغییرات ارزش آن را دنبال کنیم.

این کار از چند راه امکانپذیر است:

  • یکی اینکه مدام اخبار روزنامه‌ها، تلویزیون یا رسانه‌های دیگر را دنبال کنیم
  • دوم اینکه از وبسایت‌هایی که به‌طور تخصصی به ارائه قیمت میلگرد و تیرآهن و دیگر محصولات آهنی می‌پردازند استفاده کنیم.

هرکدام را که انتخاب کنیم، نکته مهم این است که اطلاع داشته باشیم قیمت این محصول چه وضعیتی دارد و چطور بالا و پایین می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره همین موضوع صحبت کنیم که چه چیزهایی بر قیمت این محصول مهم بازار فولاد مؤثر است و قیمت آن را تعیین می‌کند و مرحله بعد، چطور و از کجا باید میلگرد باکیفیت بخریم که هم تضمین قیمت داشته باشد و هم بار باکیفیت و با وزن دقیق تحویل دهد.

قیمت میلگرد چطور تعیین می‌شود؟

قیمت میلگرد هم مثل دیگر کالاهای گروه آهن در بازار صنعت، بر اساس پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود. معمولاً تولیدکنندگان قیمت نهایی محصولشان را اعلام می‌کنند؛ یعنی قیمت اصلی در نهایت توسط کارخانه‌های فولاد و تولیدکنندگان آهن‌آلات اعلام می‌شود اما همانطور که گفتیم عوامل بسیاری بر این قیمت تأثیر می‌گذارند ازجمله:

  • میزان تولید میلگرد در واحدهای صنعتی
  • میزان تقاضای میلگرد در بازار در آن زمان
  • تورم
  • هزینه حمل‌ونقل
  • تعیین دستمزد کارگران (که هر ساله توسط دولت اعلام می‌شود)
  • هزینه مواد اولیه (سنگ آهن)
  • وضعیت سیاسی و جو روانی بازار

 

در ادامه، توضیح می‌دهیم این عوامل چطور بر قیمت میلگرد اثر می‌گذارند و هرکدام اثر خاص خود را دارند (کاهشی و افزایشی) تا اینکه در انتها، قیمت نهایی را تعیین کنند.

میزان تقاضای میلگرد در بازار

گفتیم که میزان تقاضا یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت در بازار آهن‌آلات است. برای مثال، تصور کنید بازار مسکن رونق بگیرد و مقدار ساخت‌وساز در سراسر کشور تغییر محسوسی داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد، تقاضا برای میلگرد در سراسر کشور به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعی است میزان تولید نمی‌تواند پابه‌پای این افزایش تقاضا افزایش پیدا کند چون از طرفی کارخانه‌های تولیدکننده تعداد مشخصی دارند و از طرف دیگر، ظرفیت تولید میلگرد در این کارخانه‌ها مقدار مشخصی است و نمی‌تواند سریعاً مطابق با خواست بازار پیش برود.

تأثیر قیمت سوخت بر میلگرد (هزینه حمل و نقل)

یا تصور کنید قیمت سوخت افزایش پیدا کند. تأثیر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل بر قیمت میلگرد نیز قابل توجه خواهد بود چون این افزایش قیمت بر هزینه حمل‌ونقل کالاها از بنادر و مراکز تولید مواد اولیه تا کارخانه‌ها و بعد انتقال محصول از کارخانه تا انبار و رسیدن به دست مصرف‌کنندگان تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این، افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌خودی‌خود تورم‌زا است و طبیعی است این تورم بر افزایش قیمت میلگرد هم اثر محسوسی بگذارد.

میزان تولید میلگرد

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که بر قیمت این محصول اثرگذار است این است که کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در ایران چقدر در روز میلگرد تولید می‌کنند و این تولید نسبت به قبل افزایش داشته است یا کاهش؟

پاسخ به این سوال نشان می‌دهد روند تغییر قیمت این کالا در بازار کشور چطور خواهد بود. چون اگر میزان تولید به هر دلیلی نسبت به قبل کاهش پیدا کند، با ثابت ماندن مقدار تقاضا، قیمت افزایش پیدا خواهد کرد و اگر تولید به‌اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کند و تقاضا ثابت باشد، قیمت کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر به خاطر داشته باشید، در دورانی که به‌دلیل کمبود برق در ایران بسیاری از واحدهای صنعتی چند روز در ماه تعطیل بودند، میزان تولید به‌قدر چشمگیری کاهش پیدا کرده بود و این کاهش تولید باعث افزایش قیمت محسوسی در بازار شده بود.

تأثیر وضعیت سیاسی و جو روانی

نکته دیگری که در کشور ما باید به آن توجه کرد تأثیر وضعیت سیاسی و جو روانی در بازار است. هر از گاهی اتفاقاتی ممکن است رخ دهد که ناخواسته بر بازار تأثیر بگذارد این اتفاق می‌تواند نتیجه انتخابات آمریکا باشد یا احتمال جنگ و خطرات بزرگ این‌چنینی، یا ممکن است یک تصمیم اقتصادی در کشور باشد یا یک تصمیم سیاسی (مثل برجام).

هرچه باشد، وضعیت سیاسی و جو روانی بر قیمت همه‌چیز اثر می‌گذارد و رفتار خریداران و فروشندگان را دستخوش تغییر می‌کند، قیمت میلگرد هم از این مسئله مستثنی نیست و باید تأثیر اتفاقات روز بر آن را در نظر گرفت.

هزینه مواد اولیه

هزینه مواد اولیه هم همیشه در تمام محصولات بر قیمت نهایی آن محصول مؤثر است و شاید بتوان گفت یکی از بااهمیت‌ترین چیزهاست. مواد اولیه میلگرد بیش از همه فولاد با گریدهای مختلف است البته گندله و سنگ آهن و دیگر چیزها را هم می‌توان مواد اولیه تمام محصولات در حوزه آهن‌آلات دانست. هرچه مواد اولیه هزینه تمام‌شده بیشتری داشته باشند، طبیعی است که قیمت نهایی آن هم بیشتر شود و برعکس. پس هرگونه تغییر قیمت در مواد اولیه به تغییر قیمت در محصول نهایی منجر می‌شود.

تورم

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد تورم است. تورم خودش یک عامل واحد نیست و نشانگر افزایش قیمت در کالاهای مختلف در بازار است و هرکدام از این کالاها می‌توانند نقشی متفاوت در کاهش یا افزایش قیمت محصولی مثل میلگرد داشته باشند اما در یک نگاه کلی، همواره تورم افزاینده قیمت در تمام محصولات است.

اگر نرخ تورم افزایش پیدا کند، اولین تأثیر آن در افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل است، اثر دیگرش تقاضا با قیمت بیشتر است که خودبه‌خود به افزایش قیمت منجر می‌شود اگر این تورم ادامه‌دار باشد، باعث افزایش دستمزد نیروی کار هم می‌شود و این مسئله نیز اثر افزایشی محسوسی خواهد داشت.

قیمت روز میلگرد + نمودار در آهن پرایس

وقتی داریم درباره قیمت میلگرد صحبت می‌کنیم نمی‌توان از قیمت روز غافل ماند چون قیمت این محصول مدام تغییر می‌کند. اما برای اینکه از قیمت روز میلگرد با خبر باشیم و بتوانیم تحلیل کنیم روند تغییرات کاهشی خواهد بود یا افزایشی، لازم است یک منبع معتبر داشته باشیم که بتوانیم با تکیه بر آن، بدون نگرانی و با اطمینان قیمت انواع میلگرد ساده و آجدار مربوط به کارخانه‌های مختلف را ببینیم و درباره آن اطلاعات کسب کنیم.

گذشته از این، این منبع باید یک ویژگی دیگر هم داشته باشد و آن این است که علاوه بر اعلام قیمت روز، نمودار قیمت میلگرد را هم در دسترس ما قرار دهد تا بتوانیم در یک نگاه، به نمودارها نگاه کنیم و متوجه شویم که برای مثال، نمودار قیمت میلگرد ۲۰ نیشابور امروز چه قیمتی دارد یا میلگرد ۱۲ صبا و ۱۴ فایکو یا ۱۶ فولاد غرب به قیمت روز چند است و در ماه گذشته، سه ماه گذشته، شش ماه قبل و حتی یک سالی که گذشته است، چه روندی را طی کرده است. این نمودار قیمت می‌تواند به ما دید خوبی بدهد و متوجهمان کند این محصول بازار آهن‌آلات در آینده احتمالاً چه قیمت‌هایی را تجربه خواهد کرد.

اگر دنبال چنین منبعی باشیم که بتواند علاوه بر اعلام قیمت روز از کارخانه‌های مختلف، نمودار قیمت میلگرد را هم در اختیار ما بگذارد، می‌توانیم از وبسایت شرکت آهن پرایس استفاده کنیم و از قیمت آهن در هر شکل و هر محصولی مربوط به آن استفاده کنیم.

در تصویر زیر، نمونه‌ای از نمودارهای قیمتی میلگرد این شرکت را می‌بینید:

چطور و از کجا میلگرد بخریم؟

بعد از اینکه متوجه شدیم چرا این محصول محصول مهمی است و بعد از اینکه با منبع اعلام قیمت روز میلگرد در بازار آهن‌آلات ایران آشنا شدیم، ممکن است بخواهیم بدانیم باید چطور و از کجا میلگرد بخریم.

اگر شما از خریداران همیشگی این محصول هستید، احتمالاً از روش‌های مختلفی این کار را کرده‌اید، مثلاً از فروشندگانی که سال‌ها با آن‌ها آشنایی دارید، سفارش داده‌اید.

با توجه به اینکه فروشندگان بسیار زیادی در ایران وجود دارند که در حال ارائه این محصول هستند، سوال این است که چرا باید یک فروشنده را به دیگری ترجیح دهیم؟ و چرا میلگرد مورد نیاز خود را از یک فروشنده خاص بخریم؟

دلیل ترجیح یک فروشنده به فروشنده دیگر باید یکی از این موارد باشد:

  • قیمت پایین‌تر
  • تضمین کیفیت
  • تضمین وزن بار
  • عرضه جنس با کیفیت
  • امکان فروش اعتباری

اگر فروشنده‌ای باشد که بتواند این انتظارات را برآورده کند حتماً گزینه بسیار خوبی برای خرید میلگرد، تیر آهن و هر محصولی در آهن‌آلات است. یکی از شرکت‌هایی که تمام این شرایط را فراهم کرده است، یعنی هم محصول مورد نظر را با قیمت پایین عرضه می‌کند، هم تضمین می‌دهد که محصول عرضه‌شده از کارخانه تحویل گرفته شده و بدون زنگ‌زدگی و خوردگی و آسیب است و هم تضمین می‌دهد که بار را با وزن ثبت‌شده در فاکتور ارسال کند شرکت آهن پرایس است. برای خرید از این شرکت کافی است با شماره ۰۲۱۵۴۱۰۳ تماس بگیرید و با کارشناسان فروش مشورت کنید تا برایتان پیش‌فاکتور صادر شود.

جمع‌بندی

در این مقاله فهمیدیم قیمت میلگرد چطور تعیین می‌شود و چه عواملی بر تعیین قیمت نهایی آن اثر دارد. همچنین نگاهی به قیمت روز این محصول انداختیم و نمودارهای قیمتی آن را هم با هم بررسی کردیم. دیدیم که قیمت میلگرد در پاییز ۱۴۰۳ روند ثابتی را طی می‌کند اما به‌خلاف بعضی از محصولات حوزه آهن آلات، بعد از افزایش قیمت‌هایی که در ابتدای سال ۱۴۰۳ داشتیم، کاهش قیمت محسوسی نداشته است و قیمت خودش را حفظ کرده است.

در نهایت هم توضیح دادیم که چطور و از کجا باید میلگرد خرید که با قیمت پایین و تضمین قابل اعتنا محصولش را عرضه کند و امکان خرید اعتباری میلگرد هم داشته باشد.

با این توضیحات، امیداوریم اگر از خریداران همیشگی میلگرد هستید، بتوانید منبع خوبی مثل آهن پرایس پیدا کنید که میلگرد مورد نیاز شما را فقط با یک تماس تلفنی با شماره ۰۲۱۵۴۱۰۳ بخرید و درگیر هیچ مشکل دیگری نباشید.

www. ahanprice.com

خبر پیشین
تقدیر از مدیرعامل فولاد مبارکه به خاطر ایفای نقش برجسته در به ثمر نشستن پروژهای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست