کد خبر: 2110605
معدن

کمبود ۲۶ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تا دو سال آینده

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان گفت: طبق پیش‌بینی آخرین مطالعات طرح جامع فولاد، کشور تا سال ۱۴۰۴ با کمبود ۲۶ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن مواجه خواهیم شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، طهمورث جوان‌بخت در خصوص وضعیت ظرفیت داخلی فولاد کشور بیان کرد: زنجیره تولید فولاد اصطلاحاً به فرآیند استخراج سنگ آهن از معادن تا تولید محصول نهایی (بخش معدن و استخراج سنگ آهن، فرآوری، فولادسازی و نورد) گفته می‌‎شود و هرچقدر این زنجیره کامل‌تر باشد، سودآوری آن بیشتر خواهد بود. بنابراین شرکت‌های تولیدکننده فولادی به دنبال تکمیل زنجیره با هدف حفظ پایداری و رشد حاشیه سود خود هستند.
وی در ادامه اضافه کرد: ایجاد ظرفیت تولید بدون توجه یکپارچه به متغیرهای مرتبط، زیرساخت‌های لازم، ظرفیت بازار مصرف و عدم توازن در طول زنجیره باعث ایجاد ظرفیت‌های راکد می‌شود؛ به گونه‌ای که طبق پیش‌بینی آخرین مطالعات طرح جامع فولاد، کشور تا سال ۱۴۰۴ با کمبود ۲۶ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان تصریح کرد: همچنین علاوه بر تمرکز به توسعه کیفی محصولات فولادی و با ارزش افزوده بالا، توجه ویژه به موضوعاتی از جمله اکتشاف و استخراج سنگ آهن، راهبری تحقیقات فرآوری مواد معدنی و بروزرسانی تجهیزات حفاری و معدنی نیز مهم است. از طرفی، نباید از اهمیت توسعه روش‌های فرآوری مناسب و به‌صرفه برای انواع کانسارهای آهنی به خصوص تولید کنسانتره آهن از سنگ‌آهن‌های کم‌عیار، هماتیتی و بازیابی باطله خطوط فرآوری فعلی غافل ماند.
جوان‌بخت با اشاره به مشکلات و چالش‌های اساسی تولیدکنندگان فولاد گفت: از عمده چالش‌های صنعت فولاد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، توسعه متوازن و پایدار زیرساخت‌های تولید و تامین حامل‌های انرژی برق و گاز، مقوله آب و توجه به جمع‌آوری آب و پساب و استفاده مجدد در چرخه تولید است.
به گفته وی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک ریلی و جاده‌ای و تحریم‌های ظالمانه و موضوعات مرتبط با صادرات و انتقال ارز نیز از مهم‌ترین مشکلات فولادسازان محسوب می‌شوند.
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، با در نظر گرفتن عوامل حاکم بر محیط صنعت مانند طرح‌های توسعه در دست اجرای صنایع بزرگ فولادی، تمایل صنایع معدنی به تکمیل زنجیره ارزش و یکپارچگی، تازه واردهای این حوزه و سایر عوامل، همگی بیانگر شدت فزاینده رقابت است. در نتیجه، آینده صنعت فولاد در دستان شرکت‌هایی خواهد بود که بتوانند از طریق تعیین اهداف و استراتژی‌های آگاهانه، پیش‌بینی و اقدامات لازم در حوزه‌های مختلف را مدیریت کنند.

خبر پیشین
مصرف فولاد در کشور بالا رفت
خبر بعدی
عرضه ۱.۹ میلیون تن انواع محصول در بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست