کد خبر: 82902
معدن
گزارشی از بازار آهن اسفنجی

افزایش قیمت پرتیراژترین محصول فولادی کشور تا کجا ادامه دارد؟

آهن اسفنجی به عنوان یکی از مواد اولیه مهم در زنجیره فولاد که عرضه آن در بورس کالا انجام می‌شود، طی یک ماه اخیر با افزایش قیمت همراه شده و تولید کنندگان این محصول در مدت یاد شده، شاهد رشد قیمتی این کالا به عنوان یکی از مواد اولیه مهم در تولید فولاد بوده‌‌اند .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان شناخته شده و شاهدیم که صادرات آهن اسفنجی در مدت زمان ۷ماهه نخست سال ۱۴۰۰، با رشد همراه شده است.

تالار بورس کالای ایران در یک ماه اخیر محلی برای عرضه آهن اسفنجی شرکت‌های مختلف بوده است. بررسی عرضه های آهن اسفنجی در بورس کالا در یک ماه اخیر حاکی از آن است که قیمت این محصول از ۷۹۰۰ تومان در مهرماه به ۹۹۰۰ تومان در آبان ماه رسیده و روند افزایشی تندی داشته است.

این درحالی است که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته از ممنوعیت فروش آهن اسفنجی خارج از بورس کالا خبر داده بود.

سیف الله امیری طی نامه‌ای در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به مدیران عامل شرکت‌های فولادساز اعلام کرد: تمامی تولید آهن اسفنجی واحدهای فولاد ساز باید برای فروش در بورس کالا عرضه شوند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه به مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد صبا و فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، شادگان، فولاد سیرجان، توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، فولاد سیرجان ایرانیان، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، آهن و فولاد ارفع، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد میانه، فولاد غدیر نی ریز، پارس فولاد سبزوار، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت فولاد بافت، مجتمع فولاد اردکان، شرکت فولاد قائنات، شرکت ذوب آهن پاسارگاد، شرکت ذوب‌آهن اصفهان و شرکت آهن و فولاد بافق آورده است: با عنایت به دستور و تاکید مقام عالی وزارت ضروری است از تاریخ ۲۲ آبان ماه همه تولید آهن اسفنجی شرکت‌های فولادساز (در خصوص واحدهایی که تولیدکننده و مصرف‌کننده این محصول هستند، مقدار تولید مازاد بر مصرف داخلی آن واحد) را جهت فروش در بورس کالا عرضه کنند.

پس از اعلام ممنوعیت فروش آهن اسفنجی خارج از بورس کالا قیمت این محصول در بورس کالا شاهد روند افزایشی بوده است. از سویی دیگر مسئله کمبود گاز در فصل زمستان منجر به کاهش تولید صنایع می‌ گردد که در این صورت قطعا با کمبود تولید آهن اسفنجی در بازار مواجه هستیم و در نهایت شاهد تاثیرات آن بر قیمت شمش، میلگرد، مصالح ساختمانی و صنایع پایین دستی خواهیم بود. (تجربه مشابه سال گذشته)

بورس کالا با عرضه محصولات به شفافسازی قیمت می‌پردازد اما روند یک ماه اخیر نشان می‌دهد کنترل قیمت از دست این بازار خارج شده و در صورتیکه هم از سوی بورس کالا شفاف سازی شود و هم سرکوب قیمتی صورت گیرد این موضوع به زیان تولیدکنندگان، بازار و در نهایت مصرف کننده خواهد بود.

الزام عرضه در بورس می تواند تیغ دو لبه باشد

در همین رابطه محسن مصطفی پور مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز در این رابطه به معدن نیوز گفت: اساسا ما با کلیت موضوع شفافیت و عرضه در بورس کالا موافق هستیم و این موضوع را نیز در عمل نشان دادیم، اما باید فرآیند ایجاد زیرساخت‌ها به گونه ای باشد تا بدست آمدن نتیجه مورد نظر، مبتنی بر خاستگاهی باشد که توسط وزارت صمت ابلاغ شده است.

وی افزود : آنچه اتفاق افتاده، به طور طبیعی با توجه به الزام عرضه در بورس در کنار ایجاد شفافیت برای کنترل قیمت‌ها بوده، اما در حال حاضر شاهدیم با توجه به عرضه‌هایی که در بورس صورت گرفته، بازهم نسبت به هفته گذشته قیمت‌ها افزایش یافته است؛ این موضوع نشان می‌دهد آنچه مدنظر مدیران عالی وزارت صمت بوده، محقق نشده است.

مصطفی پور با اشاره به این که فولاد غدیر نی ریز جزء شرکت‌هایی است که از فرآیند عرضه در بورس کالا استقبال کرده، عنوان کرد: این شرکت طی این هفته ۲ عرضه در بورس کالا داشته و این درحالیست که هیچ شرکتی بالافاصله بعد از ابلاغیه معاونت معدنی وزارت صمت، به این میزان در بورس عرضه نداشته است؛ از سوی دیگر ما نیز با افزایش قیمت‌ها به این میزان موافق نیستیم، چرا که تنظیم در زنجیره و استاندارهای بین‌المللی باید رعایت شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع که عرضه محصول در بورس برای شفافیت مهم است اما باید آن را به عنوان یک تیغ دو لبه دید، چراکه به همان میزان که شفافیت مهم است ممکن است نتایج کنونی چون افزایش قیمت را در بر داشته باشد.

به گفته  مصطفی پور تبعات این افزایش قیمت به زیان کل زنجیره خواهد بود و تاثیرش را روی سایر محصولات فولادی می‌گذارد و در عمل بسیاری از صنایع پایین دستی دچار رکود و توقف تولید می‌شوند، بنابراین باید هم اندیشی میان مدیران فولادی و معدنی کشور، معاونت معدنی وزارت صمت با راهبری ایمیدرو انجام شود تا تنظیم عرضه و تقاضای بازار نیز به صورت منطقی انجام گیرد، در غیر این صورت به سمت فضای افزایش افسارگسیخته پیش خواهیم رفت؛ از طرفی حتی اگر از سوی وزارتخانه مذکور ابلاغیه دستورالعملی قیمت‌گذاری انجام شود شاید در کوتاه مدت اثر تسکین دهنده داشته باشد اما در بلندمدت تاثیراتش را از دست خواهد داد.

شرایط بورس کالا هنوز مهیای عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد نیست

همچنین مهندس اسداله فرشاد مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز با بیان اینکه عرضه آهن اسفنجی در بورس مستثنی از عرضه زنجیره فولاد در بورس نیست، گفت: یکی از اهداف عرضه محصولات زنجیره ارزش آهن و فولاد در بورس، تنظیم بازار است و دیگری ایجاد فضای رقابتی است؛ به این شکل که در یک شرایط رقابتی و منصفانه به تعبیری امکان عرضه و تقاضا وجود داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که سازو کار سازمان بورس در حال حاضر نمی‌تواند کل انتظارات فعالان آهن و فولاد را با یک توانمندی مورد انتظار و در اسرع وقت تامین کند.

فرشاد با اشاره به ساختاری بودن فروش و عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد در بورس گفت : برای مثال، اگر انتظار می‌رود که مردم کلیه منابع پولی و مالیشان را از طریق سیستم بانکی جابه جا کنند باید شعب بانکی متعددی در سطح کشور بیش از آنچه وجود دارد به منظور تسهیل فعالیت‌های مالی و پولی مردم ایجاد شود؛ زیرا در غیر این صورت باید زمان زیادی برای انجام امور بانکی صرف شود و همین موضوع منجر به خروج مردم از این سیستم می‌شود تا به دنبال راه حل سریع تری برای انجام امور مالی خود بروند.

وی ادامه داد: ما با عرضه محصول در بورس موافق بودیم، چراکه در نظر داشتیم بورس پتانسیل بالقوه خود را بالفعل خواهد کرد؛ اما اگر هدف این باشد که ۱۰۰ درصد محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه شود در حال حاضر شرایط مناسب برای این کار فراهم نبوده و در حال حاضر محدودیتی جدی برای اجرای این کار وجود دارد.

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان عنوان کرد: شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ کشور نیز ضمن اینکه در شرکت‌های بزرگ معدنی صاحب سهم هستند، در شرکت‌های فولادی سهم تعیین کننده و مدیریتی دارند؛ بنابراین به دلیل وجود سهامداران مشترک، این فرصت مدیریتی و سهامداری اقتضا می‌کند که از طریق قراردادهای بلندمدت و مبادلات محصول، کارشان را ساماندهی کنند.

فرشاد با اشاره به اینکه بورس باید با همفکری مدیران شرکت‌های معدنی و فولادی، سازو کار چابکی را برای گردش مواد اولیه و محصول ارائه دهد، افزود: بخشی از محصولات نهایی زنجیره فولاد مصرف عمری دارد و شرکت‌های تجاری نیز باید این فرصت را داشته باشند که از ارائه محصول در بورس منتفع شوند اما از سویی بخشنامه‌هایی که از سوی وزارتخانه صادر می‌شد، تاکید داشت که محصولات باید صرفا به تولیدکنندگان عرضه شود که این یک مشکل جدی است و باید حل شود.

وی در ادامه تاکید کرد: تمامی فولادسازان به دنبال تامین مواد اولیه هستند و باید عنایت ویژه‌ای به تامین انرژی صنایع بالادست صورت گیرد تا اگر فولادسازان با محدودیتی روبه‌رو شدند آن را مدیریت کنند و کمترین آسیب به صنایع بالادستی فولاد تحمیل شود؛ همچنین صنایع پایین دستی نیز بتوانند به چرخه حیات ادامه دهند و آسیب های اقتصادی کلان به زنجیره فولاد وارد نشود. فرشاد ادامه داد: یک سمینار مشترک بین تولیدکنندگان فولادی و مدیران بخش توزیع گاز در هفته دوم آذر ماه برگزار خواهد شد تا تدابیر لازم به منظور همدلی و هماهنگی در زمینه تامین گاز فولادی ها در زمستان اتخاذ شود.

کلام آخر…

با توجه به اینکه سازوکار فعلی بورس کالا نتایجی همچون افزایش قیمت با شیب تند را در پی داشته، لذا انتظار می رود با تعامل و استفاده از نظر نخبگان و مدیران باتجربه یک مدل صحیح و متشکل از راهکارها و روش‌های متنوع در این رابطه طراحی گردد؛ از سوی دیگر در صورتی که وزارت صمت اصرار بر شفاف‌سازی دارد، اجازه دهد حرکت بازار در مسیر خود حرکت کند و محدودیت ها و خواسته‌های تولیدکنندگان را نیز مدنظر قرار دهد.

منبع: معدن‌نیوز

انتهای پیام/

خبر پیشین
۳۲۴ میلیاردتومان کارنامه درآمدی ذوب در بورس کالا
خبر بعدی
بازگشت بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه اقتصادی در اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست