کد خبر: 3012803
صنعت
نگاهی به بازار آهن و فولاد

کاهش قیمت مقاطع طویل و افزایش نرخ مقاطع تخت، دستاورد امروزِ بازار آهن

نرخ دلار امروز با ریزش جزئی نسبت به دیروز در همان کانال ۶۵ هزار تومان در حال نوسان است و با قیمت ۶۵ هزار و ۳۵۰ تومان در حال معامله است. در بازار آهن و فولاد نیز بازار در شرایط آرامی همراه با تعداد بیشتر اصلاح قیمتی نسبت به دیروز همراه است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، نرخ دلار امروز با ریزش جزئی نسبت به دیروز در همان کانال ۶۵ هزار تومان در حال نوسان است و با قیمت ۶۵ هزار و ۳۵۰ تومان در حال معامله است.

در بازار آهن و فولاد نیز بازار در شرایط آرامی همراه با تعداد بیشتر اصلاح قیمتی نسبت به دیروز همراه است.

شرایط بازار در حالتی است که به دلیل اختلاف قیمت فاحش ۲۳ هزار تومانی که بین دلار ۴۳ هزار تومانی بازار مبادله تا ۶۶ هزار تومانی بازار آزاد وجود دارد؛ تشدید چنین ناهنجاری‌های رفتاری برخی قیمت‌سازی‌ها از سطح فولادسازان تراز اول تا رده‌های پایین‌تر؛ چه آشکار و چه پنهان؛ در ادامه فعالیت بازار از سطح کلان تا خرد؛ رسمی و غیر رسمی؛ متاسفانه دور از انتظار نیست و به اذعان بسیاری از فعالین بارا فولادی زمینه رشد رانت بالایی را ایجاد کرد.

حالا در جای جای زنجیره فولاد، چه در بازار ورق که به صورت ‌کاملا آشکار و قانونی با دلار ۶۴ هزار تومانی فروخته می‌شود چه در بازار مقاطع طویل فولادی، از قیمت سازی روی معاملات اعتباری شمش گرفته تا تلاشهای نوردکار با شگردهای مختلف؛ در جای جای زنجیره تامین فولاد کشور؛ تمنا و تلاش‌ها برای کسب نرخ فروش بالاتر با فرار  از محدودیت های قانونی است که دولت روی نرخ ارز بازار مبادله برنامه ریزی کرده است.

نوسانات قیمتی امروز در بازار آهن

میلگرد امروز در برخی کارخانه‌ها در ابتدای روز با ثبات قیمت آغاز شد اما از حوالی ظهر بر شمار شرکت‌های کاهنده قیمت افزوده شد و دامنه کاهش قیمتی امروز برا این محصول بین ۱۰۰ الی ۹۰۰ تومانی بود. بدین ترتیب شرکت عتیق آذز اصفهان با ۹۰۰ تومان کاهش نرخ میلگرد ۸ خود را ۲۶ هزار و ۴۰۹ تومان اعلام کرد.   در مجموه با بررسی بازار آهن پایین‌ترین نرخ پیشنهادی برای میلگرد امروز در برخی از مبادی فروش در بازار، همچنان حول و حوش کیلویی ۲۶۵۰۰ تومان بوده و به راحتی از بازار قابل تهیه است.
در بخش فروش تیرآهن نیز نرخ روز اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. اما کارخانه ذوب آهن اصفهان در محصولات شاخه‌ای خود کاهش قیمت ۳۰ الی ۱۰۰ هزارتومانی را اعمال کرد. در بخش کیلو فروشی نیز ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ توما کاهش داشته و نرخ سایز ۱۴ خود را کیلویی ۳۴ هزار تومان و سایز ۲۰ را ۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد.

اما برعکس جو کاهشی در مقاطع طویل، در مقاطع تخت شرایط از هیچ منطقی خاصی پیروی نمی‌کند. البته بدیهی است کمبود ورق نازک سیاه در بازار داخلی باعث ببشترین انتفاع برای تولیدکننده انحصاری این کالا در بورس کالا به واسطه رقابت‌های افسارگسیخته روی قیمت پایه گردیده است. به نظر میرسد افزایش قیمت امروز نیز متاثر از معاملات دیروز این محصوب در بورس کالا، افزایشی شده و در بازار امروز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود.

انواع ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها با افزایش ۸۰۰ تومانی همراه بود.

نرخ قوطی و پروفیل تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلیمتر بسته به نوع ورق مصرفی نیز امروز با افزایش قیمت ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومانی همراه بود حول ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان در حال فروش است.

نبشی و ناودانی امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت  همراه بود. اما برخی کارخانه‌ها نیز در محصولات خود کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را اعمال کردند. میانگین قیمتی این محصول امروز به ترتیب با ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان برای نبشی و ۳۳ هزا رو ۱۰۰ تومان برای ناودانی اعلام شد.

منبع: آهن نیوز

خبر پیشین
رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
خبر بعدی
بازار بورس روزهایی پرهیجان را تجربه می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست