کد خبر: 2021804
صنعت
در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار مطرح شد:

امنیت در کسب و کار اصلی ترین مشکل صنعت فولاد

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: باید به صورت جامع به موانع و حاشیه های صنعت فولاد بپردازیم تا حداقل ۴۵ میلیون تن تولید داشته باشیم، امروز امنیت در کسب و کار اصلی ترین مشکل صنعت فولاد است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار بیان کرد: در ماه مارس ایتالیا وارد جدول برترین تولیدکنندگان فولاد شد و ایران به دلیل تعطیلات عید آماری ارائه نکرده بود و همچنان با ۳۰ میلیون تن در رتبه دهم قرار دارد.
وی ادامه داد: امروز ظرفیت نصب ۴۰ میلیون تن است اما به دلیل مشکلات درون بنگاهی و برون بنگاهی این بهره برداری انجام نمی‌شود.
سبحانی افزود: باید به صورت جامع به موانع و حاشیه های صنعت فولاد بپردازیم تا حداقل ۴۵ میلیون تن تولید داشته باشیم. در کنار مشکلات درن بنگاهی با مشکلات ناشی از تحریم همراه هستیم اما تولیدکنندگان راهکارهای دور زدن آن را می دانند اما بزرگترین مشکل ما در داخل است. امروز امنیت در کسب و کار اصلی ترین مشکل صنعت فولاد است.
وی اضافه کرد: ما از ۳۰ میلیون تن نهایت ۱۶ میلیون تن را در داخل مصرف می کنیم وباید باقی آن را صادر کنیم اما تصمیماتی گرفته می شود که صادرات را سخت می کند.
سبحانی افزود: با شروع جنگ اکراین قیمت فولاد به ۸۰۰ دلار رسید اما با بخشنامه ای صادرات فولاد از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ مشمول تعرفه صادراتی شد. استدلال این بود که با رشد قیمت های جهانی بازار داخلی با کمبود همراه می شود در حالی که ابتدا باید تولید در بورس ارائه شود و سپس صادر شود.
به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، امروز معافیت مالیاتی صادرات شمش فولاد را حذف می کنند و می گویند شمش ماده خام است. اگر ۲۲ میلیون تن شمش تولیدی به محصول پایین دستی تبدیل شود آیا می توان تمام آن را صادر کرد؟ امروز میلگرد زیر قیمت شمش صادر می شود زیرا در کشورهای منطقه تعرفه واردات وضع شده است. پتانسیل صادراتی ما در شمش و اسلب است اما اصرار دارند که میلگرد صادر شود.
سبحانی بیان کرد: بورس مکانیزم کشف قیمت است، اما می گویند تمامی محصولات باید در بورس عرضه شود و اگر خریدار نبود می توان صادر کرد.
وی با اشاره به مصرف گاز گفت: در زمستان ۸۲۰ میلیون متر مکعب روزانه گاز در شبکه کشور وارد می شود اما سهم صنعت فولاد از این عدد کمتر از ۵ درصد است. نقطه سر به سر تولید بالای ۷۰ درصد است اما وقتی سه ماه کارخانه گاز ندارد ۲۵ درصد از تولید را از دست می دهد.
سبحانی گفت: صادرات پتانسیل صنعت فولاد است، اما امروز واحدهای فولادی در بخش خصوصی و نیمه خصوصی از محل درآمدهای خود طرح توسعه تعریف می کنند.
وی در پایان تاکید کرد: امیدوار هستیم عقل در تصمیم گیری ها حاکم شود تا ببینیم چطور می توانیم به هدف گذاری ها دست پیدا کرد.
انتهای پیام/

خبر پیشین
ماه پر چالش برای بازار سنگ آهن در راه است
خبر بعدی
توسعه صنعت، نیازمند انرژی و تصمیم گیری به روز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست