کد خبر: 1122703
معدن
مدیر اکتشافات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عنوان کرد:

سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی در بخش معدن، نوید بخش تولید و توسعه

مدیر اکتشافات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سرمایه گذاری شرکت‌های فولادی را در بخش معدن نوید بخش تولید و توسعه دانست و گفت: دولت با سرمایه گذاری در بخش اکتشافات در کنار کاهش ریسک می‌تواند سیاست گذار خوبی باشد و در کنار بخش خصوصی، زمینه را برای اکتشافات سیستماتیک فراهم کند.

قباد شاه کرمی مدیر اکتشافات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفتگوی اختصاصی با پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴ گفت: در سال جاری به دلیل کاهش حضور شرکت‌های پیمانکار حفاری در مناقصات و نداشتن تجهیزات مناسب، عدم وجود اپراتورهای مجرب و کارآزموده، نوسانات شدید قیمت و شرایط اقتصادی، بخش اکتشاف کشور با مشکلاتی همراه بود.
وی افزود: شرکت‌های مشاور نیز بعضاً نسبت به سال‌های قبل خالی از نیروی انسانی متخصص شده‌اند و همین موضوع سبب شده عملاً این شرکت‌ها نتوانند طبق برنامه زمان بندی ارائه شده به تعهدات خود عمل کنند.

هم افزایی بین بخشی در راستای تدوین سند تحول اکتشاف

مدیر اکتشافات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تصریح کرد: کشور ایران از منابع و ذخائر فراوانی برخوردار است که هنوز بخش‌هایی از آن اکتشاف نشده، بنابراین در سال جاری جهت تولید اطلاعات اکتشافاتی پایه برای اکتشاف ذخائر مذکور برنامه ریزی‌های خوبی صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به سند تحول اکتشاف اشاره کرد که بر این اساس قراردادی بین ایمیدرو، سازمان زمین شناسی و سازمان انرژی اتمی منعقد شده تا از این مسیر، اطلاعات پایه اکتشافی تولید شود.
وی افزود: از دیگر اقدامات مهم در سال جاری تدوین فهرست بهای حفاری اکتشافی است که امید است از این طریق رقم مناقصات حفاری صورت گیرد و با تعدیل‌هایی که توسط سازمان برنامه اعلام خواهد شد، مشکلات این بخش به حداقل برسد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعریف پروژه‌های اکتشافی عمیق باید در دستور کار دولت و مسئولان قرار بگیرد و می‌تواند جزء مهمترین برنامه‌های سال آتی باشد، خاطرنشان کرد: ذخیره‌های سطحی با توجه به اینکه هزینه کمتری دارند اکثر شرکت‌های خصوصی توان اکتشاف در این مجموعه ها را دارا هستند و بنابراین ذخائر عمیق به دلیل اینکه ریسک و هزینه‌های اکتشافی بالایی دارند بهتر است فعالیت‌های اکتشافی در آنها توسط شرکت‌های دولتی یا شرکت‌هایی که دولت در آنها سهم دارد، انجام پذیرد.
شاه کرمی گفت: در برخی از ذخائر کشف شده، دولت و بخش خصوصی فعالیت خوبی دارند اما نیاز مواد اولیه صنعت فولاد کشور در بخش زنجیره ارزش باید مرتفع شود که به این منظور سرمایه گذاری شرکت‌های فولادی در بخش معدن می‌تواند نوید بخش تولید و توسعه باشد.
مدیر اکتشافات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: دولت با سرمایه گذاری در بخش اکتشافات در کنار کاهش ریسک می‌تواند سیاست گذار خوبی باشد و در کنار بخش خصوصی، زمینه را برای اکتشافات سیستماتیک فراهم کند.
وی گفت: صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی می‌تواند پتانسیل خوبی برای کاهش ریسک اکتشاف بخش خصوصی باشد. هر چند در سال‌های قبل به دلیل نداشتن منابع این بخش مغفول مانده بود اما در سال جاری با تفاهم نامه منعقد شده از طریق بانک تجارت و تامین منابع، حمایت خوبی از بخش اکتشاف صورت گرفت.
شاه کرمی در خصوص واردات مواد معدنی نیز افزود: با توجه به نیاز صنایع کشور و در صورتی که ذخائر و یا ظرفیت‌های تولید مواد معدنی در داخل کشور پاسخگوی نیاز صنعت نباشد می‌توان به سمت واردات رفت، البته همزمان می‌بایست کار پتانسیل یابی و اکتشاف ذخائر جدید را در دستور کار قرار داد تا بتوانیم پاسخگوی نیاز داخل باشیم.
مدیر اکتشافات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: ناگزیر هستیم به سمت اکتشاف آنومالی‌های عمیق برویم و روی اکتشاف این ذخائر کار کنیم، بنابراین اکتشاف و استخراج این ذخائر مستلزم داشتن تجهیزات مناسب و به روز است و اگر بخواهیم در این بخش موفق باشیم باید سیاست گذاری درستی را در بخش واردات ماشین آلات حفاری عمیق به کار بگیریم و همزمان برنامه ریزی درستی در جهت تولید این تجهیزات داشته باشیم.
وی افزود: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران کار اکتشاف ذخائر عمیق را آغاز کرده و تا برنامه ریزی جهت شناسایی برخی ذخائر تا عمق ۳۰۰۰ متر را در دستور کار خود قرار داده است.
انتهای پیام/

خبر پیشین
ذوب‌آهن در میان برترین‌های بورس کالا در هفته پایانی سال
خبر بعدی
توسعه ریلی کشور وابستگی مستقیم به تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان دارد/ حدود ۳ سال که مطلقاً ریلی وارد نمی‌کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست