کد خبر: 1082204
صنعت
مدیرعامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف تشریح کرد:

تولیدات دانش بنیان در خدمت کاهش هزینه‌ها و ارتقاء بهره‌وری

مدیرعامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف با اشاره به نقش دانش بنیان‌ها در توسعه فرآوری و تامین پایدار منابع گفت: در تولیدات دانش بنیان باید شاهد بهینه سازی در همه وجوه و به حداقل رسیدن هزینه ها باشیم. برای مثال محصولات دانش بنیان باید کمترین آلایندگی هم داشته باشند، در این صورت می توان به خلق مزیت و ایجاد ارزش افزوده امیدوار بود و مدعی شد که محصول تولیدی متناسب با نیاز امروز جامعه جهانی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، نقش شرکت ‌های دانش بنیان در بخش صنعت طی سال‌های اخیر با افزایش تولیدات کیفی و رقابتی، قابل سنجش است. این شرکت‌ها توانسته‌اند نقش موثری در رفع نیازهای بخش صنعت و معدن ایفا کنند و در بسیاری از مواقع، مانع خروج ارز، از کشور و همچنین ایجاد اشتغال پایدار شوند. کارشناسان با تاکید بر لزوم بهره‌گیری بیشتر از شرکت‌‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف به ویژه صنعت و معدن معتقدند، این شرکت‌‌ها در کنار خلق مزیت و ایجاد تغییرات بزرگ، در زمینه تبدیل ذخایر هماتیتی به آهن اسفنجی نیز می‌توانند نقش آفرین باشند. در ادامه گفت‌وگو با امیر بیژن یثربی مدیرعامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف را می‌خوانید.

امیر بیژن یثربی گفت: دانش بنیان ها در واقع به شرکت‌هایی گفته می شود که به دنبال خلق مزیت و ایجاد تحولات بزرگ از طریق تغییرات کوچک هستند. در تولیدات دانش بنیان باید شاهد بهینه سازی در همه وجوه و به حداقل رسیدن هزینه ها باشیم. برای مثال محصولات دانش بنیان باید کمترین آلایندگی هم داشته باشند، در این صورت می توان به خلق مزیت و ایجاد ارزش افزوده امیدوار بود و مدعی شد که محصول تولیدی متناسب با نیاز امروز جامعه جهانی است.

یثربی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به چگونگی داد و ستد شاخص سهام شرکت های معدنی دنیا اظهار کرد: در دوران کرونا سهام این شرکت ها در بورس های بین الملل به دلیل قرنطینه و کاهش فعالیت های جوامع جهانی و افت تقاضا به شدت کاهش داشت اما امروزه با وجود کرونا، بسیاری از محدودیت ها برداشته شده و در نتیجه شاهد رشد بسیار خوب سهام صنایع معدنی در سطح جهان هستیم.

وی ادامه داد: ایران، کشوری معدن خیز به حساب می‌آید و لذا به لحاظ تولید، مزیت های نسبی فراوانی دارد. در بخش معدن باید از استخراج سنتی فاصله بگیریم و تمام تمرکز را بر روی عناصر پایه بگذاریم و در این بخش از پتانسیل های شرکت های دانش بنیان بهره مند شویم.

به گفته یثربی دنیا در یک بحران اقتصادی قرار گرفته و این بحران سبب شده کشورهای ابر قدرت اروپایی نیز با تورم بی سابقه که دشمن اصلی انباشت سرمایه و دوست بسیار صمیمی رکود است، دست و پنجه نرم کنند. این مساله سبب شده نقش دانش بنیان ها در رهایی از این بحران بیشتر به چشم آید.

نوظهورها به دنبال توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و خلق ارزش 

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که دنیا در حال حرکت به سمت دانش بنیان‌ها است، نقش کشورهای نوظهور نظیر کشورهای آفریقایی در حرکت به سمت دانش بنیان‌ها و خلق ارزش قابل توجه‌تر از کشورهای توسعه یافته‌ای همچون چین است. برای مثال نیجریه به عنوان یک اقتصاد نوظهور بر پایه دانش بنیان نهادینه شده و ثمره این فعالیت ها در تولید ناخالص داخلی این کشور قابل مشاهده است. ایران نیز باید توجه ویژه‌ای به مساله دانش بنیان به ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی با هدف کاهش هزینه ها داشته باشد.

نقش دانش بنیان ها در توسعه فرآوری و تامین پایدار منابع 

مدیرعامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف در تشریح نقش شرکت‌های دانش بنیان در رفع مشکل مواد اولیه شرکت‌های فولادی اظهار کرد: این شرکت‌ها می‌توانند در ارایه راهکار برای فرآوری سنگ آهن هماتیتی که عمده ذخایر سنگ ایران از این نوع است، فعالیت و همکاری کنند. به این ترتیب نیاز بسیاری از شرکت های فولادی با توجه به اینکه در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، به حجم بالایی از سنگ آهن نیاز است، برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: فعالان بخش صنعت و معدن کشور چه در بخش دولتی، چه خصولتی و خصوصی بر کسری سنگ آهن واقفند و از آنجا که ذخایر سطحی معادن رو باز مگنتیت کشور رو به اتمام است و تجربه چندانی در استخراج زیر زمینی کانسارهای فلزی و غیر آهنی نداریم در آینده‌ای نه چندان دور با چالش اساسی برای تامین خوراک فولادسازی ها روبرو خواهیم بود. در این بین یکی از موانعی که جلوی حرکت ما به سمت استخراج زیرزمینی را گرفته، بحث ماشین آلات معدنی است لذا بسیاری از ذخایر مگنتیتی به جهت محدودیت‌های اکتشافی و عدم آینده پژوهی و دور اندیشی، کشف نشده اند بنابراین با توجه به وجود ذخایر فراوان هماتیت در کشور پیشنهاد شرکت‌های دانش بنیان، فرآوری این ماده معدنی و تبدیل آن به آهن اسفنجی است. ژاپن یکی از کشورهای پیشرو در این بحث است و هند و اوکراین نیز فعالیت‌هایی را در این حوزه انجام داده‌اند.

یثربی یادآور شد: حرکت ما به سمت سنگ‌های هماتیتی در کنار اکتشافات ذخایر مگنتیتی الزامی است و باید مطالعات فنی و اقتصادی را در این زمینه کامل‌تر کنیم.

وی ادامه داد: از این رو شرکت‌های دانش بنیان با سرمایه های خُرد می‌توانند به کمک حوزه سنگ آهن، سرمایه و دانشی که در بخش معدن و فولاد ایجاد شده، بیایند و با استحصال سنگ های هماتیتی که فراوانی زیادی در کشور دارند در تامین پایدار مواد اولیه همکاری نمایند که این موضوع خلق مزیت، ارزش افزوده و ارتقاء بهره‌وری را برای کشور به همراه خواهد داشت. همانگونه که گفته شد تولیدات دانش بنیان هزینه ها را کاهش داده و بهره وری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند.

انتهای پیام/

 

خبر پیشین
بریز و بپاش فولادی‌ها زیاد می‌شود
خبر بعدی
قطار شهری مشهد بر روی ریل ذوب آهن اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست