کد خبر: 122102
معدن
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد

افزایش استخراج مواد معدنی به ۷۰۰ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: براساس سند چشم انداز توسعه مقرر شده ۵۰۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰۰ میلیون تن افزایش یابد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، سید رسول رنجبران در این ارتباط اظهار داشت: حدود ۱۵ هزار دستگاه و ماشین آلات برای استخراج مواد معدنی نیاز است که هم اکنون در حدود ۶ هزار ماشین‌آلات در حال فعالیت هستند.
وی بیان داشت: بسیاری از معادن کشور به گورستان ماشین‌آلات فرسوده تبدیل شده است و براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته در حوزه ماشین‌آلات معدنی در پارلمان بخش خصوصی اصفهان عواملی چون تحریم‌ها، کاهش ارزش پول ملی و سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت نادرست با هدف حمایت از تولید داخلی ماشین‌آلات، نگهداری، واردات و توزیع ماشین‌آلات وارداتی منجر به مستهلک شدن بخش اعظمی از ماشین آلات معدنی کشور شده است.
وی، ظرفیت اسمی شرکت ایرانی سازنده ماشین‌آلات معدنی و راهسازی را در حالی ۱۰۶۰ دستگاه در سال عنوان کرد که در سال ۱۳۹۹ تنها موفق به تولید ۲۹ دستگاه شده است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، تمرکزگرایی در پایتخت موجب رد شدن درخواست واردات ماشین‌آلات معدنی در استان‌ها است، ادامه داد: تفویض اختیار در این حوزه به سازمان صمت استان باعث رفع مشکلات نوسازی ماشین‌آلات معدنی کشور میشود.
نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر نیاز سالیانه ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات ماشین‌آلات معدنی، گفت: متأسفانه میانگین واردات سه سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده که این امر موجب اختلاف قیمت بسیار ماشین‌آلات داخلی و وارداتی و به صرفه نبودن خرید ماشین آلات داخلی شده است.
وی با بیان اینکه کشور ما از لحاظ تعداد معادن جزو ۱۵ کشور نخست جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: با وجود دارا بودن بیش از ۶۴ ماده معدنی در ایران و معدن خیز بودن کشورمان، متأسفانه معادن و صنایع معدنی ما سهم کمتر از ۲ درصدی در تولید ناخالص ملی دارند.
رنجبران افزود: این در حالی است که با وجود پتانسیل‌های موجود این سهم را می‌توان به حداقل ۲۰ درصد افزایش داد.
نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان همچنین کمبود اطلاعات در حوزه اکتشافات معدنی کشور را نیز از دیگر ضعف‌های موجود این حوزه دانست و بیان داشت: سالیانه ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات ماشین‌آلات معدنی نیاز است.
وی تصریح کرد: این در حالی است میانگین واردات سه سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که این امر موجب اختلاف قیمت بسیار ماشین‌آلات داخلی و وارداتی و به صرفه نبودن خرید ماشین آلات داخلی شده است.
رنجبران تامین ارز برای واردات ماشین‌آلات را یکی دیگر از مشکلات فعالان معدنی کشور دانست و تصریح کرد: متأسفانه واردات ماشین آلات معدنی جزو اولویت‌های بانک مرکزی نبوده و معادن کوچک و متوسط به دلیل صادرات محور نبودن برای تأمین ارز برای نوسازی ماشین‌آلات خود دچار مشکل هستند.

خبر پیشین
هفته نامه آتشکار – شماره ۱۳۱۹
خبر بعدی
پیام مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به مناسبت روز شهدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست