کد خبر: 110801
صنعت
معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان مطرح کرد

نارضایتی عمومی صنعتگران به علت غیر شفاف بودن هزینه‌های تأمین برق

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان غير شفاف بودن هزینه‌های تأمين برق را عامل نارضایتی عمومی صنعتگران دانست.

امیررضا نقش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴ اظهار کرد: به دلیل بهره‌مندی از انرژی ارزان قیمت با درخواست‌های مکرر و مراجعات پی در پی فعالان اقتصادی برای افزایش ظرفیت و یا ایجاد واحدهای جدید ریخته‌گری، تولید بیلت و به ویژه واحدهای آلاینده وآب‌بر مواجه هستیم که در نتیجه باعث ایراد خسارت به محیط زیست، به ویژه هوای کلانشهرهای کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: یارانه غیر هدفمند انرژی سبب افزایش بی‌رویه مصرف گاز و برق و ایجاد آلایندگی و تغییر اقلیم شده است که نتیجه این امر در زمستان قطع گاز و برق صنایع بزرگ مانند صنایع سیمان و شهرک‌های صنعتی و ایجاد خسارت کلان به اقتصاد کشور شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان از پیچیده کردن صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل مظنون شدن ستاد پیشگیری از قاچاق سوخت، کالا و ارز به استفاده از مواد یارانه‌ای در آنها و تحمیل هزینه‌های هنگفت به نظام اداری برای شناسایی و جلوگیری از صادرات مواد نفتی یارانه‌ای اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه تعیین ماهیت و استانداردسازی مواد نفتی با حداقل ۶ نفر نیرو در هر استان، عوامل اجرایی و نیروهای کنترل کننده گمرک شامل حراست و غیره، انجام آزمایشگاههای فراوان برای کنترل محتوای مواد نفتی و تحمیل هزینه‌های گزاف به تولید کننده، به‌کارگیری چندین نفر در هر استان در مدیریت مبارزه با قاچاق سوخت، کالا و ارز از این جمله است.

نقش گفت: به دلیل یارانه‌ای بودن سوخت نیروگاههای بخش خصوصی، صادرات برق توسط بخش خصوصی امکانپذیر نیست و به این وسیله راه توسعه و فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق و ایجاد اشتغال از این طریق در این صنعت را سد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این به دلیل یارانه‌ای بودن برق و ضعف بنیه مالی وزارت نیرو، ادارات برق مقادیر کلانی به بخش خصوصی که قبلا وارد این بخش شده است بدهکار است.

معاون اقتصادی استانداری اصفهان بیان کرد: شاهد گسترش قاچاق به ویژه در زمینه صادرات کالاهای یارانه‌های از جمله بنزین، گازوئیل، نهاده‌های دامی و یا صادرات کالاهایی که در تولید آنها کالای یارانه‌ای به‌کار گرفته شده مانند بیسکویت، شیرینی و غیره  هستیم.

وی ادامه داد: حمایت از صنایع نوپا و خاص، حمایت از نیروی کار و یا کاهش هزینه آن برای کارفرمایان، کاهش سطح عمومی قیمت‌ها، رقابتی کردن مصنوعی تولیدات داخلی، برقراری عدالت اجتماعی و توزیع متعادل درآمد و ثروت  راهکارهای موجود است.

نقش اظهار داشت: نداشتن بودجه و تضعیف بنیه مالی کشور از طریق اعطای یارانه کور، انرژیهای سبز مانند انرژی خورشیدی و انرژی بادی را با قیمت دارای صرفه اقتصادی خریداری نمیکنند و در نتیجه مانع توسعه انرژی های سبز را می‌شوند و ایجاد اشتغال در این زمینه را محدود می‌کنند.

وی به ارائه راهکارها اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی لازم به‌منظور هدفمند سازی یارانه‌ها و حذف یارانه های غیر ضروری و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مفید و مؤثر از جمله گسترش نظام فراگیر تامین اجتماعی تدوین و عملیاتی گردد.

انتهای پیام/

خبر پیشین
تبریک مدیرعامل ذوب‌آهن به ملی‌پوشان فوتبال
خبر بعدی
ریل ذوب آهن نقش آفرین در توسعه صنعت حمل و نقل سیستان و بلوچستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست