کد خبر: 102701
صنعت
معاون خرید ذوب آهن اصفهان:

پیگیری‌ها برای تأمین مواد اولیه ذوب‌آهن اثربخش نبوده است

معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان گفت: در صورتی که چاره‌ای جدی برای تامین مواد اولیه از جمله سنگ آهن و ذغال سنگ صورت نگیرد، تا یکماه دیگر این صنعت سرپا خواهد بود.

محمدجعفر صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴ اظهار کرد: از چند ماه پیش به‌دنبال عدم فعالیت دو معدن سنگ چاه گز و ققنوس یک و نرسیدن بار سنگ آهن به ذوب‌آهن، موجودی مواد اولیه به شدت بحرانی شده و تداوم آن در تولید محصولات این صنعت مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه به‌دنبال رفع مشکل از هر مسیر و با هر مسئولی به گفت‌وگو نشستیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: فعالیت در شرایطی که با سیاست انقباضی مالی مواجهیم و تامین سرمایه و مالی وجود ندارد، بسیار سخت است.

معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان، این کارخانه را تنها صنعتی دانست که بدون وابستگی به حامل‌های انرژی یارانه‌ای به‌روش کوره بلند اقدام به تولید می‌کند و ادامه داد: هم اکنون با یک رکود مواجهیم، نه حمل و نقل باری داریم، واگن‌ها خالی است و خریدی در بازار صورت نمی‌گیرد و وضعیت بازار فروش خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه هم اکنون بدنه ذوب آهن اصفهان به‌علت فشارهای زیادی که از هر سمتی بر آن وارد شده، بی حس است، افزود: سال ۹۸ مصوب شد که بالغ بر یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن برابر ۳۵ درصد نیاز ذوب آهن به مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن تامین شود که سال ۹۹ این مصوبه دولت را از دست دادیم.

صالحی با اشاره به اینکه بهمن ماه سال گذشته از طریق بورس قادر به خرید مواد اولیه شدیم، ادامه داد: هم اکنون از گندله و نرمه گندله برای تولید استفاده می‌کنیم و ذخایر سنگ آهن و ذغال سنگ در حال اتمام است.

وی تصریح کرد: در صورتی که مواد اولیه تامین نشود و مجبور به تعطیلی کوره بلند شویم خسارات چند هزار میلیارد ی برای ذوب‌آهن و بحران‌های اجتماعی جدی در پی خواهد داشت که به‌جز اصفهان، پنج استان از جمله کرمان، خراسان جنوبی، سمنان، گلستان و مازندران که تامین کننده ذغال سنگ ذوب آهن هستند نیز تعطیل و باعث بیکاری ۱۷ هزار فرد شاغل در معادن زغال‌سنگ می‌شویم.

معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان گفت: امروز تصمیم گیران و سیاستگذاران روش کوره بلند را برای ساخت فولاد قبول ندارند و توصیه به استفاده از گندله، کنستانتره و آهن اسفنجی می‌کنند که باید دانست در روش کوره بلند ما نه تنها از گاز  یارانه ای استفاده نمی‌کنیم بلکه با سوزاندن کک باعث بازگشت گاز فرآیندی به نیروگاه و تبدیل به برق مصرفی صنعت می‌کنیم. به عبارت دیگر، در روش غیر کوره بلند، عملا گاز و برق یارانه‌ای را به جای فولاد صادر می‌کنیم.

انتهای پیام/

خبر پیشین
امیدواریم فردا روز خوب مهاجمان ما باشد
خبر بعدی
تولید ۵۵ میلیون تُن فولاد خام نیازمند توسعه حمل و نقل ریلی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست