کد خبر: 82601
صنعت
در گفت‌وگو با ذوب ۲۴ مطرح شد

صنایع در تربیت نیروهای فنی از دانشگاه‌های صنعتی پیشی گرفتند

استاد بازنشسته گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: صنایع در تربیت نیروهای فنی از دانشگاه‌های صنعتی پیشی گرفتند.

مصطفی عمادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ذوب۲۴ اظهار کرد: ۵۰ سال پیش که ایران نیز همچون دیگر کشورهای در حال توسعه آرزوی صنعتی شدن داشت ذوب‌آهن و پس از آن فولاد مبارکه شکل گرفت.

وی با بیان اینکه صنعت در تمام دنیا با صنایع مادر شکل گرفت، گفت: سرمایه‌گذاری روی صنایع مادر از قبل انقلاب در اصفهان کلید خورد و ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، پلی اکریل، پتروشیمی و پالایشگاه شکل گرفت و اقدام به تولید مواد اولیه کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی با اشاره به اینکه نیروگاه‌ها زیربنای کشور را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: به‌منظور احداث صنایع مادر نیاز به نیروی انسانی متخصص، برق، گاز، تاسیس جاده و بودجه بود.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان ذوب آهن و فولاد مبارکه نیاز به تعداد زیادی نیروی انسانی فنی داشتند که توسط روس‌ها آموزش دیدند، همانطور که ۷۰ سال پیش نیروی فنی پالایشگاه نفت آبان انگلیسی‌ها دست به اقدام و آموزش متخصصین کردند، ادامه داد: نیروهای انسانی آموزش دیده توسط کشورهای دیگر به تکنسین‌های قابلی مبدل شدند و  پس از آن ذوب آهن و فولاد مبارکه در سطوح مختلف کارگاه‌های خود تعداد زیادی از جوانان ایرانی را تربیت کردند که خود آنها موسس صنایع دیگر شدند.

عمادزاده با بیان اینکه بسیاری از تکنسین‌ها در آن زمان توسط مدیران ایتالیایی، ژاپنی و روسی آموزش دیدند، گفت: سال‌ها بعد صنایع به مهندسین نیاز پیدا کردند و دانشگاه‌های صنعتی شریف و  اصفهان شکل گرفت که نیروی انسانی با سطوح بالایی علمی را تعلیم دادند، به‌طوری که توانستیم مهندسان متالوژی، طراحی صنعتی برق و مهندسان بسیار توانمندی به دیگر کشورها معرفی کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی گفت: پس از انقلاب به دلایل مختلفی شرایطی فراهم شد که افراد تحصیلکرده برای پست‌های مختلفی تعلیم داده شوند و با گرایش به این سمت که برای دریافت پست‌های مدیریتی الزاما باید مدرک تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکتری داشته باشید تا تجربه و توانمندی بنابراین با کاهش جمعیت تکنسین‌ها شاهد تحصیلکرده‌های مدرک‌گرا شدیم.

وی بیان کرد: به‌طوری که امروزه تکنسین فنی ماهر دو تا سه برابر تحصیلکرده‌ها حقوق دریافت می‌کنند چون با کمبود شدید فنی کاری جوشکار و مکانیک و برق کار مواجهیم.

انتهای پیام/

خبر پیشین
منصور یزدی‌زاده برای دومین بار مرد سال صنعت فولاد شد
خبر بعدی
رفع مشکل ۴۰ واحد تولیدی هر هفته در اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست