کد خبر: 81805
معدن
معاون امور معادن سازمان صمت استان اصفهان

۲۱۱ معدن راکد اصفهان به مزایده عمومی گذاشته می‌شود

معاون امور معادن سازمان صمت استان اصفهان گفت: هم اکنون بالغ بر 211 معدن غیرفعال و راکد در سطح استان اصفهان داریم که در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری برای مزایده عمومی گذاشته و در اختیار افراد واجد شرایط قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب۲۴، محمد سرجوقیان در ارتباط با وضعیت معادن در استان اصفهان اظهار داشت: بالغ بر ۸۴۳ معدن دارای پروانه بهره‌داری داریم که از این تعداد ۶۳۲ معدن فعال است.

وی با بیان اینکه ۷ شهرستان استان از مناطق مهم معدن‌خیز است، ادامه داد:  معادن استان به‌طور تقریبی در همه شهرستان‌ها پراکنده است و این در حالی که اردستان، اصفهان، خور و بیابانک، شاهین‌شهر، کاشان، نایین و نطنز از مناطق مهم معدن‌خیز استان است.

معاون امور معادن سازمان صمت استان اصفهان افزود: در سال گذشته، ۶۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از محل فعالیت معادن استان وصول شد.

وی از اشتغال مستقیم ۱۲ هزار نفر در سطح استان اصفهان از سوی معادن خبر داد و اضافه کرد: به‌طور تقریبی نیمی از معادن استان انواع سنگ‌های تزیینی را دارد و ازآنجاکه در استان اصفهان ۲ هزار و ۲۰۰ واحد سنگ‌بری فعال است، ماده معدنی تولید شده در معادن به مصرف می‌رسد.

سرجوقیان برخی معادن اصفهان مانند نخلک را دارای ظرفیت گردشگری برشمرد و افزود: این معادن شناسایی‌ شده‌اند و برای تقویت و توسعه گردشگری در دستور کار قرار گرفته‌اند.

وی میزان تولید و ظرفیت اسمی معادن استان را افزون بر ۵۰ میلیون تن از انواع مواد معدنی شامل سنگ‌های تزیینی، مصالح ساختمانی، معادن فلزی و غیرفلزی عنوان و خاطرنشان کرد: تولید واقعی معادن در سال ۱۳۹۹ افزون بر ۳۰ میلیون تن بوده است.

سرجوقیان بابیان اینکه ۱۳۶ معدن در کلانشهر اصفهان درزمینهٔ تولید سنگ تزیینی، مصالح ساختمانی، سنگ‌آهن، سرب و روی فعالیت می‌کنند، افزود: انواع سنگ‌های ساختمانی شامل مرمریت، تراورتن، مرمر، گرانیت با رنگ‌های مختلف، مواد فلزی شامل طلا، سرب، روی، آهن و مس، مواد غیرفلزی شامل بنتونیت، دولومیت و خاک‌های صنعتی همچنین انواع مصالح ساختمانی شامل شن و ماسه و گچ در استان اصفهان وجود دارد که این خطه را به استانی غنی ازنظر مواد معدنی تبدیل کرده است.

معاون امور معادن سازمان صمت استان اصفهان،  مجموع مجوزهای معدن استان را یک هزار و ۳۰۰ فقره  اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۸۴۳ معدن پروانه بهره‌برداری، ۱۵۰ معدن مجوز برداشت شن و ماسه و طرح‌های عمرانی و ۳۰۰ معدن نیز پروانه اکتشاف و گواهی کشف دارند.

درخواست تغییر کاربری از سوی کوره‌های آجرپزی

وی گفت: بر اساس طرح جامع مقابله با گردوغبار، همه معادن گچ موجود در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان باید تعطیل شوند بر همین اساس بیشتر کوره‌های گچ پزی اطراف اصفهان نیز به‌دنبال تعطیلی معادن و نبود مواد اولیه درخواست تغییر کاربری داده‌اند که این مساله در دستور کار استانداری قرارگرفته است.

سرجوقیان افزود: در  قانون معادن، ذکرشده که مرمت و بازسازی پس از پایان بهره‌برداری بر عهده اداره کل منابع طبیعی است، این موضوع که  بهره‌بردار در زمان بهره‌برداری مرمت را انجام دهد نیز در دستور کار قرارگرفته است.

وی افزود: با وجود ابلاغ کاهش آلایندگی به همه معادن و نظارت مستمر سازمان صمت و استقرار مسوول فنی سازمان نظام‌مهندسی، در صورت مشاهده، سازمان محیط‌زیست  نیز می‌تواند با معدن متخلف  برخورد کند.

انتهای پیام/

خبر پیشین
عدم توافق در قرارداد علت جدایی صلصالی از ذوب‌آهن
خبر بعدی
شکست آسمان‌خراش‌های ذوب‌آهن در شب درخشش ارسلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست