کد خبر: 81105
صنعت
مصطفی رناسی اقتصاددان:

ارتباط با کشورهای همسایه تنها راه خروج از رکود بازار فولاد است

اقتصاددان و عضو سابق اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اگر جمعیت کشورهای همسایه را روی هم رفته بالغ بر 400 میلیون نفر در نظر بگیریم، تامین مواد صنعتی، معدنی و فولادی برای این جمعیت در عرصه ساخت و ساز و غیره خود عامل رونق بازار فولاد می‌شود.

مصطفی رناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴ اظهار داشت: برقراری ارتباط با کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، عربستان و کویت برای رونق اقتصادی ایران و جان گرفتن بازار فولاد و معدن کافی است.

وی بیان داشت: سرمایه گذاری و توسعه در هر کشوری باید بر اساس مزیت‌ها باشد و اصفهان به علت داشتن معادن زیاد، گاز، منابع انرژی و صنایع مادری مثل ذوب آهن و فولاد مبارکه از مزیت‌های اصلی کشور محسوب می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ذوب آهن بعد از صنعت نساجی نقش بسزایی در توسعه زیر ساخت صنعتی استان داشته است، گفت: تمام شبکه های صنعتی که در اطراف اصفهان مستقر است اکثرا بازنشستگان ذوب آهن، جزو موسسین آن بودند.

وی با بیان اینکه ذوب آهن توسعه مقدماتی فولاد در استان بود که در پی آن کارخانجات و بخش‌های خصوصی خرد و کلان فولاد شکل گرفت، ادامه داد: به دنبال پایین آمدن مصرف جهانی فولاد میزان تولیدات فولاد در ذوب آهن هم پایین آمده است.

مولفه اقتصاد در سیاست‌های کلان کشور دیده نمی‌شود

رناسی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی که با شیوع کرونا شاهد بودیم در این چندماه اخیر کمتر شده است اما همچنان تحریم‌ها صادرات فولاد را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: امروز تنها در یک حالت امکان صادرات فولاد وجوددارد و کشورهای همسایه ریسک خرید آن را با وجود تحریم‌ها به‌خود می‌دهند که به قیمت نازل و بسیار پایین بفروشیم که به صرفه اقتصادی برای تولید کنندگان و همچنین کشور نیست.

عضو سابق اتاق بازرگانی اصفهان اعلام کرد: رکود تورمی اثر مستقیمی روی رکود صنایع فولادی گذاشته است و با به‌خواب رفتن ساختمان سازی در کشور و پایین آمدن بودجه عمرانی، رونق از بازار فولاد گرفته شده است.

وی اضافه کرد: صنعت فولاد یک صنایع مادر است و قطع به یقین تصمیمات کلان اقتصادی روی خرید و فروش بازار فولاد اثر می‌گذارد که صنعت خودرو، لوازم خانگی، ساختمان و صنایع دیگر نیز به همین منوال است، قطعا اثر سیاست‌های کلان دولت روی بازار صنایع عمده بسیار موثر است.

رناسی گفت: متاسفانه مولفه اقتصاد در سیاست‌های کلان کشور دیده نمی‌شود و تاثیر مسائل سیاسی روی روابط بانکی، تجاری و اقتصادی برکسی پوشیده نیست.

انتهای پیام/

خبر پیشین
رکورد ذوب آهن در سودآوری حاصل توسعه صادرات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر
خبر بعدی
افزایش ۲ درصدی صدور پروانه اکتشاف معدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست