کد خبر: 81101
بورس
رئیس انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد

بورس دوم، کمک‌رسان عرضه کالا

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: وقتی نیازمند بورس دوم هستیم نباید از آن احتراز کنیم، شاید به عرضه کالا کمک کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، به نقل از انجمن سنگ‌ آهن ایران، مهرداد اکبریان در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای نحوه قیمت گذاری مواد اولیه بالادست فولاد نظیر سنگ آهن و کنسانتره و… و دلیل عدم استقبال از عرضه و خرید در بورس کالا چیست؟ اظهار کرد: قیمت‌گذاری مواد اولیه صنایع معدنی که ماده خام محسوب می‌شوند، دغدغه‌ای است که ماه‌ها و سال‌هاست در کشور وجود دارد.

وی افزود: تجربه‌ای که طی سالیان در کشور وجود دارد، همان روش سنتی یعنی بازار آزاد و عرضه و تقاضا است. یعنی عرضه و تقاضا بالانس می‌شود؛ اما این مدل درمورد کامودیتی‌ها مورد پسند دولت نبوده و دولت خود دخالت کرده است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه بورس ذاتا روش درست عرضه است، گفت: کاش یک شرکت به‌عنوان شرکت بورس کالا نبود و یک سامانه بود. یعنی وقتی نیازمند بورس دوم هستیم نباید از آن احتراز کنیم شاید به عرضه کالا کمک کرد. خاصیت بورس شفافیت آن است. این‌که ما بخواهیم تعیین کنیم کف قیمت و سقف قیمت چقدر باشد، در این‌صورت دیگر بورس یک شیر بی یال و دم است. بهترین حالت مبنا قرار دادن قیمت جهانی است.

وی در این باره که «دلیل اینکه علی‌رغم آگاهی شرکت‌ها از محدودیت‌های زیست محیطی با حوزه انرژی و حمل و نقل، هنوز اقدامات کافی و قابل دفاع از سمت شرکت‌ها انجام نشده است، کم بودن هزینه‌های این موارد در صورت مالی شرکت‌ها و یا عدم وجود نیروی متخصص در این زمینه است؟» گفت: قوانین محیط زیستی دقیقا مثل تیغ دولبه عمل می‌کند. از یک طرف کسی به تخریب محیط زیست علاقه‌مند نیست، از طرف دیگر هیچ راه‌کاری برای حفظ محیط زیست از این دو سازمان ارائه نمی‌شود.

اکبریان خاطرنشان کرد: دلیل این‌که در کشورهای خارجی در داخل جنگل‌ها و محیط زیست معدن‌کاری می‌کنند، همین است که راهکارهایی را دارند برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست؛ اما در ایران راه‌کار فقط مطالبات نقدی است، یعنی صرفا به جریمه بسنده می‌شود. این خود یک راهکار می‌طلبد که دولت و تشکل‌های مرتبط راهکارهایی بدهند که ما نه فعالیت‌های معدنی را متوقف کنیم و نه شاهد آسیب‌های محیط زیستی باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به کاهش قیمت جهانی سنگ آهن آیا انتظاری برای کاهش قیمت ضرایب قیمتی به سمت پایین هست؟« تاکید کرد: اگر کاهش قیمت سنگ آهن همه جا تسری پیدا کند، قیمت آن در داخل کشور هم کاهش خواهد یافت و یا اگر قیمت فولاد کاهش یابد آن نیز بر قیمت سنگ آهن در داخل تاثیر خواهد داشت. ولی این فقط مستلزم پایین آمدن ضرایب نیست و وابسته به قیمت شمش و… است، ضمن اینکه این ضرایب خیلی ضرایب منطقی نیست.

انتهای پیام/

خبر پیشین
گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل در ذوب‌آهن اصفهان
خبر بعدی
حضور فعال ذوب‌آهن اصفهان در کنفرانس بین‌المللی PLANEX 2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست