کد خبر: 2010901
صنعت
معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک عنوان کرد:

رشد تولید فولاد با مهار چالش‌ها و حمایت از تولید داخل به ثمر می‌نشیند

معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک با بیان اینکه در سال 1402 رشد 10 درصدی تولید فولاد پیش بینی می شود، گفت: رشد تولید فولاد با مهار چالش‌ها و حمایت از تولید داخل به ثمر می‌نشیند.

مهران محجوب نژاد معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ذوب۲۴ ،با اشاره به اینکه در بخش تولید فولاد میانی،تا پایان سال ۱۴۰۱میزان ۳۰/۵ میلیون تن تولید محقق شده است، اظهار کرد: در این سال ظرفیت تولید فولاد ۴۶ میلیون تن و نرخ به کارگیری آن حدود ۶۶ درصد بود لذا نسبت به سال ۱۴۰۰ شرایط بهتری داشتیم زیرا چالش کسری انرژی در سال ۱۴۰۱ به صورت بهتری مدیریت شد و تقریباً نسبت تولید فولاد، بالاتر بود.

در سال ۱۴۰۲ رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد پیش بینی می شود
وی افزود: برای سال ۱۴۰۲ ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تن فولاد را پیش بینی کردیم و تولید واقعی نیز در صورتی که شرایط در بخش کسری انرژی مشابه سال ۱۴۰۱ باشد، به عدد ۳۳-۳۲ میلیون تن می‌رسد و نرخ به کارگیری نیز معادل ۶۸-۶۷ درصد پیش بینی می‌شود که با این چشم انداز، رشد حدودی ۱۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۲ رقم می‌خورد.

معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک با تاکید بر توسعه و تولید پایدار فولاد اظهار داشت: رشد تولید فولاد با مهار چالش‌ها و حمایت از تولید داخل به ثمر می‌نشیند. همان طور که اشاره شد چالش کمبود انرژی طی دو سال اخیر تولید فولاد کشور را تحت الشعاع قرار داد و لذا نیاز است در سال جدید این بحران با تعامل نزدیک بین سه وزارتخانه صمت،نیرو و نفت به نحو مطلوب مدیریت شود.

این صاحب نظر صنعت فولاد کشور ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا، توسعه بخش زیر ساخت و انرژی با محوریت و سرمایه­ گذاری دولت انجام می­‌شود و بر این اساس نیز در ابتدا هزینه تامین زیر ساخت و انرژی در طرح جامع فولاد کشور نیز بدین صورت لحاظ شده بود اما با توجه به شرایط پیش آمده شرکت‌های معدنی و صنایع برای تولید پایدار به سرمایه­ گذاری در حوزه انرژی و زیرساخت­ ها ورود کردند که تفاهم نامه جهت سرمایه ­گذاری برای احداث ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه برق طی دو سال گذشته، مصداق این رویکرد بوده است.
محجوب نژاد در خصوص تامین گاز مورد نیاز صنعت فولاد نیز تصریح کرد: برای توسعه و تولید فولاد در کشور از همان ابتدا گاز یک مزیت اصلی محسوب می‌شد اما یک مرتبه این مزیت به چالش، تغییر پیدا کرد به گونه‌ای که در برنامه است بخش فولاد و معدن برای سرمایه گذاری در این حوزه نیز ورود نمایند.

اما و اگرهای بهره برداری از ۵۵ میلیون تن فولاد
معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک خاطر نشان کرد: با سرمایه­ گذاری و توسعه در صنعت فولاد پیش بینی شده است تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت ۵۵ میلیون تن تولید فولاد محقق می ­شود اما در خصوص بهره برداری از این میزان و تولید واقعی اما و اگرهای فراوانی وجود دارد.

سرمایه ­گذاری در توسعه زیر ساخت و انرژی از زنجیره تولید فولاد، فاصله گرفته است
وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، سرمایه گذاری  قابل توجهی برای تولید فولاد انجام شد اما رشد مصرف ۸ درصدی فولاد که در صنعت و ساختمان در نظر گرفته  شده بود متاسفانه محقق نشد همچنین سرمایه­ گذاری در توسعه معادن، انرژی و زیرساخت‌ها، از توسعه  زنجیره تولید فولاد فاصله زیادی گرفتند و بنابراین با محدود شدن کانون‌های مصرف داخل کشور، چالش‌های انرژی، زیرساخت و … به همراه صادرات پایدار از جمله مواردی است که تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را تحت الشعاع قرار می ­دهد.

احداث مسکن ملی یکی از کانون‌های اصلی مصرف فولاد است
محجوب نژاد ادامه داد: احداث مسکن ملی یکی از کانون های اصلی مصرف فولاد در کشور است و در این بخش توافق ذوب آهن اصفهان به عنوان تولید کننده سبد محصولات ساختمانی استاندارد در ایران با انجمن انبوه سازان ساختمان کشور اقدام، بسیار موثری خواهد بود. همچنین افزایش تولید در دو بخش خودرو و لوازم خانگی، اجرای پروژه ­های صنعتی و عمرانی و توسعه زیرساخت و … بر روی افزایش نرخ مصرف تاثیرگذار هستند بنابراین سرمایه گذاری در این حوزه ها می‌تواند مصرف فولاد را از میزان حدودی ۱۷ میلیون تن سالیانه فعلی تا دو برابر در آینده ارتقاء دهد.

حمایت از تولید داخل، صادرات ۱۵ میلیون تنی فولاد را در پی دارد
وی در خصوص صادرات فولاد و محصولات فولادی نیز گفت : در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲ میلیون تن فولاد و محصولات فولادی صادر شد و پیش ­بینی ما برای سال ۱۴۰۲ در صورت افزایش مشوق های صادراتی، ثبات قوانین، رصد بازارهای هدف صادراتی، تعاملات بین المللی و حمایت از تولید داخل، صادرات ۱۵ میلیون تنی است که باید تلاش کنیم صادرات محصولات ارزش افزوده بالاتر را نیز به صورت ویژه ارتقاء دهیم.
مشاور طرح جامع فولاد کشور گفت: هم اکنون حدود ۱۵-۱۰ میلیون تن مازاد بر زنجیره تولید فولاد در کشور، مجوز احداث واحدهای فولادی عملیاتی گردیده است و لذا نیاز است مسئولین ذیربط به صورت جدی جهت کنترل و مدیریت به این عرصه ورود کنند تا از ظرفیت‌های نصب شده استفاده بهینه گردد و به تبع آن ارزش آفرینی برای کشور دچار آسیب نشود.

مجوزهای جدید با رویکرد کسری های زنجیره فولاد، صادر شود
محجوب نژاد گفت: در این بخش نیاز است صدور مجوزهای جدید به سمت کسری های زنجیره فولاد مانند اکتشافات، استخراج و فرآوری، تولید محصولات ارزش افزوده بالا، توسعه زیرساخت ، انرژی و … هدایت شود.
وی بیان کرد: در بخش تامین آب مورد نیاز برای تولید فولاد نیز پروژه خط انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به مرکز ایران در دست اقدام است که حدود ۱۰-۸ میلیارد یورو در این بخش سرمایه گذاری نیاز خواهد بود.

معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک افزود: در سال ۱۴۰۱ ستاد زنجیره فولاد متشکل از وزارت صمت و انجمن‌های تخصصی به عنوان متولی و شرکت ملی فولاد ایران به عنوان دبیرخانه با هدف توسعه متوازن زنجیره فولاد و رفع چالش‌ها و موانع تولید در این صنعت ایجاد شد و از جمله برنامه‌های آن برای سال جدید می­ توان به سیاست گذاری و نظارت بر مؤلفه ­های تولید پایدار این صنعت اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

خبر پیشین
رشد ۱۵ هزار واحدی شاخص کل/ صعود ادامه دارد
خبر بعدی
دیدار با جانباز افتخارآفرین ذوب‌آهنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست