کد خبر: 1122902
صنعت
محمد شکرچی‌زاده، سرپرست انستيتو مصالح ساختمانی دانشگاه تهران عنوان کرد:

صنعتی‌سازی با محصولات استاندارد، احداث سازه ایمن را رقم می‌زند

سرپرست انستيتو مصالح ساختمانی دانشگاه تهران گفت: کارخانه‌های تولید کننده فولاد، در کشورمان محصولات استاندارد را مطابق با مبحث 10 مقررات ملی و آیین نامه 2800 تولید می‌کنند بنابراین مشخصات مکانیکی و تغییر شکل‌های محصولاتشان، استاندارد است و صنعتی سازی با این محصولات، نهایتاً به احداث یک سازه ایمن منجر می‌شود.

محمد شکرچی‌زاده، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و سرپرست انستیتو مصالح ساختمانی این  دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با پایگاه تحلیلی خبری ذوب۲۴ اظهار کرد: کشور ایران به لحاظ لرزه خیزی، آسیب پذیری بالایی دارد و تقریباً هر ۱۰ سال یک‌بار متاسفانه زلزله‌ای بیش از ۷ ریشتر را در کشور شاهد هستیم بنابراین ایمن سازی باید سرلوحه کلیه ساخت و سازها قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما آیین نامه‌های زلزله توسط هیات دولت ابلاغ می‌شود و این رویکرد اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را بیش از پیش نشان می‌دهد، افزود: خوشبختانه آیین نامه‌های مربوط به مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، عمر بیش از ۳۰ ساله در کشورمان دارند و ویرایش پنج آیین نامه ۲۸۰۰  را نیز ان‌شاءالله تا پایان سال آینده نهایی و منتشر می‌کنیم.

سرپرست انستیتو مصالح ساختمانی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیین نامه‌ها در مراحل طراحی، نظارت، اجرا و نگهداری تا چه میزان به نحو مطلوب پیاده سازی می‌شوند چنین گفت: در طی سه دهه اخیر فعالیت‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است و آیین نامه‌ها به صورت مستمر به‌روزرسانی شدند اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی افزود: کارخانه‌های تولید کننده فولاد، در کشورمان محصولات استاندارد را مطابق با مبحث ۱۰ مقررات ملی و آیین نامه ۲۸۰۰ تولید می‌کنند بنابراین مشخصات مکانیکی و تغییر شکل‌های محصولاتشان، استاندارد است و صنعتی سازی با این محصولات، نهایتاً به احداث یک سازه ایمن منجر می‌شود.

استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه داد: تجربه و تخصص نشان داده است محصولات فولادی که در کارخانه تولید و کنترل می‌شوند نسبت محصولاتی که آزمون‌ها و استانداردها را به نحو مطلوب طی نمی‌کنند، ارجحیت دارند.

رئیس پیشین مرکز تحقیقات، وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه برخی از محصولات فولادی غیراستاندارد در بازار وجود دارد و در ساختمان سازی‌ها نیز استفاده می‌شود که این موضوع مخاطرات جبران ناپذیری را رقم می زند.

وی افزود: به عنوان مثال میلگردهایی که به نحو مطلوب فرایند تولید را سپری نمی‌کنند، شکنندگی بالایی دارند در نتیجه شکل پذیری مناسب ندارد و بنابراین نمی‌توانند انرژی زلزله را جذب کنند، در این خصوص سازمان استاندارد نیاز است نظارت بیشتری داشته باشد و اجازه ندهد چنین محصولاتی در بازار عرضه شود و علاوه بر آن مهندسین ناظر نیز محصولاتی که در کارگاه‌های ساختمانی تحویل می‌گیرند را نیاز است مطابق مقررات ملی ساختمان بررسی و آزمون کنند و سپس در فرایند ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد.

شکرچی ‌زاده اظهار داشت: نکته دیگر مبحث بیمه ساختمان است که در بسیاری از کشورهای دنیا جزء لاینفک ساختمان سازی محسوب می‌شود و بنابراین شرکت‌های بیمه گر کل فرایند ساخت و ساز را بیمه می‌کنند و در هر مرحله ساخت و ساز و حتی پس از آن در صورت بروز مشکل پاسخگو هستند که این رویکرد نیاز است در کشورمان نیز اجرایی شود.

انتهای پیام/

خبر پیشین
۴۵ درصد از محصولات ذوب آهن اصفهان ارزش افزا می شود
خبر بعدی
اولویت‌ها و برنامه‌های کلیدی سازمان بورس در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست