کد خبر: 1122804
بورس
تحلیلی بر وضعیت فولادی‌ها در بازار بورس

روزهای خوب فولادی‌ها در راه است

یکی از مهمترین عوامل در سودآوری شرکت‌های فولادساز و تحلیل بنیادی گروه فولادی نحوه قیمت‌گذاری محصولات آنهاست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، شرکت‌های فولادی که در تابستان ۱۴۰۱ به واسطه افت نرخ جهانی در شرایط نابسامانی قرار داشتند، پاییز و زمستان را به جهت افزایش نرخ‌های جهانی، بهبود تقاضا و همچنین افزایش نرخ دلار در کشور با فروش و سودآوری بهتری دنبال کردند که همین امر سبب شد سهام شرکت‌های فولادی در نیمه دوم سال بازدهی بهتری را داشته باشند؛ البته ناگفته نماند مشکلاتی از قبیل قیمت‌گذاری دستوری و همچنین قطع برق صنایع در نیمه نخست سال به‌خصوص فصل تابستان باعث بروز مشکلات در اکثر صنایع بخصوص صنعت فولادی، پتروشیمی و سیمانی شد.

یکی از مهمترین عوامل در سودآوری شرکت‌های فولادساز و تحلیل بنیادی گروه فولادی نحوه قیمت‌گذاری محصولات آنهاست. مرجع قیمت‌گذاری محصولات بسته به بازار فروش می‌تواند متفاوت باشد که در بازار صادراتی نرخ محصولات بر اساس قیمت جهانی شمش، بیلت و اسلب محاسبه می‌شود اما در بازار داخلی در بورس کالا و بر اساس قیمت دلار نیمایی محاسبه شده و در میان خریداران رقابت می‌شود؛ بنابراین با توجه به بازار هدف هر شرکت، سرمایه‌گذاران باید به نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی توجه خاصی داشته باشند.

از طرفی جایز است با عدم قیمت‌گذاری دستوری و بر پایه‌ شرایط اقتصادی و همچنین عرضه و تقاضا رقابت سالم صورت پذیرد تا مانع زیان به شرکت‌ها و در نهایت سهامداران شود. بنابراین با توجه به شرایط حال حاضر اقتصادی کشور و افزایش نرخ ارز می‌بایست تصمیماتی کارشناسی شده از سمت مسئولان درجهت نزدیک‌تر شدن نرخ دلار نیمایی با دلار آزاد اتخاذ تا منجر شود شرکت‌هایی که درگیر با این مسئله هستند در حاشیه سود امنی قرار بگیرند، که این شرکت‌ها بتوانند هدف‌های مدنظر خود را در دنبال کنند همچون طرح‌های توسعه که به‌خصوص در صنعت فولادی مطرح است و اینکه در نهایت سهامداران بتوانند بازدهی معقولی را کسب کنند.

اما در رابطه با چشم انداز صنعت فولاد و شرکت‌های حاضر در بورس این صنعت، باید اشاره‌ای کرد به قیمت‌های فروش چند ماه اخیر فولادسازان مانند نرخ شمش فولاد که در هفته اول اسفند ماه ۸/۶۶ درصد بالاتر از قیمت میانگین فصل پاییز قرار گرفت، که می‌تواند با توجه به نرخ دلاری فولاد در بازار سودآوری قابل ملاحظه‌ای را داشته باشد.

در نتیجه با توجه به نرخ‌های یک ماه اخیر، گزارش‌های قابل قبولی از فولادسازان در فصل زمستان را شاهد خواهیم بود که می‌تواند حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد بالاتر از گزارش‌های فصل پاییز قرار گیرد؛ که البته با توجه به فروش سلف شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان گزارش‌های سه ماهه اول ۱۴۰۲ شرکت‌های فولادساز می‌توانند با جهش چشمگیری مواجه شوند که نسبت زمستان ۱۴۰۱ رشد حدود ۳۰ درصدی را داشته باشند.

در مجموع با در نظر گرفتن کلیه مفروضاتی که ذکر شد چشم انداز مثبتی را در صنعت فولاد می‌توان انتظار داشت که به‌تبع آن، باعث رشد سهام این شرکت‌ها شود.

روزهای خوب فولادی‌ها در راه است

  • مسعود مهدیان – تحلیلگر بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۷ هفته نامه اطلاعات بورس

انتهای پیام/

خبر پیشین
استقبال از بهار با بورس سبز‌پوش
خبر بعدی
۴۵ درصد از محصولات ذوب آهن اصفهان ارزش افزا می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست