کد خبر: 111001
صنعت
استاندار اصفهان:

توسعه صنایع در اصفهان با وضعیت بحرانی فرونشست تیغ دولبه است

استاندار اصفهان گفت: اگرچه با وضعیت بحرانی فرونشست زمین در اصفهان مواجهیم اما از سوی دیگر به علت آمار بالای بیکاری و تسهیل در مسیر اشتغالزایی نمی‌توان راه توسعه استان را مسدود کرد و به همین منظور یک تیغ دولبه است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، سید رضا مرتضوی با اشاره به وضعیت فرونشست زمین در اصفهان اظهار کرد: به منظور کنترل فرونشست زمین باید چند اقدام را در دستور کار قرار داد از جمله جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز آب، محدودسازی برداشت‌های مجاز و شکل گیری رویه صرفه‌جویی آب در صنایع به صورت استفاده از آب‌های در گردش.
وی با اشاره به اینکه توجه به پیشرفت و آبادانی استان اصفهان را نباید از نظر دور داشت، ادامه داد: در را به روی فعالان اقتصادی و کارآفرینان نمی‌توان بست و با مانع‌تراشی باعث سرمایه‌گریزی شد و اصفهان را خالی از کارآفرینان کرد.
استاندار اصفهان ادامه داد: روند توسعه استان را باید مطابق با سند آمایش سرزمین پیش برد و نباید گذاشت اصفهان از آن شکل و شمایل گذشته خود و جایگاهی که در سطح کشور داشته دور شود.
وی گفت: نگاه یک‌طرفه و یکجانبه به فرونشست زمین نباید داشت و با چاره‌جویی و حل معضل فرونشست باید به توسعه اصفهان هم توجه شود.
معاون عمرانی استانداری اصفهان نیز در این ارتباط گفت: اگرچه فرونشست زمین در اصفهان بسیار پر اهمیت است و به مرحله حاد رسیده اما نباید به اصفهان‌هراسی منجر شود.
مهران زینلیان با اشاره به اینکه فرونشست زمین طی سالیان گذشته به وقوع پیوسته و قابل انکار نیست، اضافه کرد: با جی پی اس و مانیتور کردن به دنبال شناسایی محلات در معرض خطر فرونشست هستیم که مطابق با آن طراحی‌های لازم را برای رفع آن صورت دهیم.
وی تنها راه حل فرونشست زمین در اصفهان را احیای زاینده‌رود و تغذیه آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: تمام راهکارهای موجود برای درمان فرونشست موقتی و شکل مسکن را دارد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این ارتباط با ارائه گزارش مفصلی از وضعیت فرونشست زمین در اصفهان گفت: بر اساس نتایج پایش فرونشست دشت‌های استان، طی سالهای ۹۵ تا ۹۸ ، مساحت فرونشست زمین در دشت‌های استان اصفهان از ۲ هزار و ۳۰ کیلومتر به ۸ هزار و ۲۳۰ کیلومتر افزایش یافته است.
منصور شیشه‌فروش اظهار کرد: در حال حاضر ۲۷ دشت از مجموع ۳۵ محدوده مطالعاتی استان از نظر فرونشست در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارد.
وی بیان کرد: نرخ فرونشست زمین در برخی از نقاط واقع در دشت‌های کاشان، آران و بیدگل، بادرود و اردستان بین ۱۰ تا ۱۴ سانتی متر در سال گزارش شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد: اجرای پروژه‌های مرتبط با طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی با اولویت برخورد قانونی با هر گونه حفر چاه‌های غیر مجاز، تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، تهیه و نصب کنتور حجمی و هوشمند آب و برق ، ایجاد منطقه پایش و کنترل برداشت از چاه‌ها، پیگیری تامین اعتبارات مرتبط با اجرای طرح های تعادل بخشی منابع آب در سطح استان از وزارتخانه و سازمان‌های ملی از جمله وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و پیگیری اخذ منابع اعتباری از مراجع ذی ربط کشوری در اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل فرونشست زمین و انعکاس شرایط خاص استان به مراجع فوق در این زمینه اولویت‌های اجرایی در پیشگیری و کنترل اثرات فرونشست زمین است.
انتهای پیام/

خبر پیشین
ایرج رخصتی سرپرست مدیریت عامل ذوب‌آهن اصفهان شد
خبر بعدی
اعتلای ذوب آهن اصفهان با همدلی تمام تلاشگران شرکت رقم می‌خورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست