کد خبر: 92402
بورس
وزیر صمت اعلام کرد:

طراحی ۲۵ ابزار جدید در بورس کالا برای ایجاد ثبات در بازار

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۵ ابزار جدید در بورس کالا طراحی گردید که ۱۵ ابزار از این ۲۵ ابزار تاکنون عملیاتی شده است و به کارگیری این ابزارها سبب حذف امضاهای طلایی در بورس کالا شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، سیدرضا فاطمی امین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از فعال سازی ۹۰ پروژه در وزارت صمت طی سه ماهه گذشته خبر داد و گفت: نزدیک به ۳۰ پروژه از این ۹۰ پروژه تا پایان سال به اتمام می‌رسد و ساختار کاملاً متفاوتی را برای وزارت صمت رقم خواهد زد. اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه (سیمان، پتروشیمی، فولاد و پنبه) یکی از این پروژه ها است.

طراحی ۲۵ ابزار جدید در بورس کالا برای ایجاد ثبات در بازار

وی با یادآوری اینکه بازار فولاد علی‌رغم التهابات بازار ارز در یکی دو هفته گذشته اما با ثبات مانده است، تصریح کرد: علت این ثبات آن است که ۲۵ ابزار جدید در بورس کالا طراحی گردید که ۱۵ ابزار از این ۲۵ ابزار تاکنون عملیاتی شده است و به کارگیری این ابزارها سبب حذف امضاهای طلایی در بورس کالا شد.

حذف ۲۰ گروه از ۳۰ گروه کالایی مشمول سهمیه بندی در بورس کالا

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اضافه کرد: همچنین از ۳۰ گروه کالایی که مشمول سهمیه بندی در بورس کالا بودند ۲۰ گروه کالایی حذف شدند.

قراردادهای بلند مدت تامین مواد را در بورس دنبال می کنیم

فاطمی امین با بیان این که قراردادهای بلند مدت تامین مواد را به عنوان یکی دیگر از ابزار های بورسی در دستور کار داریم، ادامه داد: با این روش تولیدکننده مواد اولیه را از قبل خریداری می کند که این امر سبب کاهش نگرانی تولید کننده، عدم تزریق التهاب به بازار، عدم پرداخت هزینه های مالی اضافی و کاهش قیمت تمام شده خواهد شد.

عرضه تطبیقی، ابزار بورسی برای ایجاد ثبات در بازار

وی عرضه تطبیقی را از دیگر ابزارهای طراحی شده در بورس کالا دانست و افزود: تولیدکنندگانی که سهم بزرگی از بازار دارند کسری بازار خودشان را وارد می کنند و با تشکیل سبد بورسی، خودشان عرضه می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: به عنوان نمونه در یک روز ۳۰۰ هزار تن فولاد عرضه شد و قیمت ورق فولادی از ۲۱ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان رسید، سهمیه بندی برداشته شد و قیمتها پایین آمد.

فاطمی امین گفت: با اجرای این روشها به ثبات می رسیم و با کاهش هزینه ها قیمت تمام شده نیز کاهش خواهد یافت.

وی همچنین یادآوری کرد: با تکمیل این سامانه نقل و انتقالات از تولید تا ورودی عمده فروش شفاف می شود، با مشاهده فاکتورها قیمت ها مشخص می شود.

واگذاری حداقل ۳۰ درصد از سهام برندگان مزایده معادن بزرگ به مردم

فاطمی امین در خصوص این مدل توضیح داد: معادن سود آور بزرگ وقتی برنده مزایده می شوند باید حداقل ۳۰ درصد از سهام خود را به مردم( منطقه محل معدن و کشور) واگذار نمایند.

وی گفت: توزیع ثروت، منتفع شدن مردم منطقه و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری سودآور برای مردم از مزیت‌های این کار خواهد بود.

حل مشکلات زیست محیطی معادن با هم افزایی با جهاد کشاورزی

وزیر صمت همچنین در خصوص مشکلات زیست محیطی نیز ادامه داد: با وزیر جهاد کشاورزی که دید خوبی در حوزه معادن دارد تفاهم و هم افزایی داریم و از این کانال مشکلات محیط زیستی معادن را حل و فصل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

خبر پیشین
ایران تولید کننده ریل است و حمل و نقل ریلی کشور باید در همه ابعاد توسعه یابد
خبر بعدی
صادرات بزرگان فولادی ۲۲ درصد رشد یافت/ ذوب‌آهن در رتبه سوم صادرکنندگان فولاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست