کد خبر: 91803
صنعت

ساخت تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب توسط صنایع به ازای دریافت پساب 

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان گفت:  استان اصفهان، صنایع بزرگ در شهرستان‌هایی مثل میمه، شاهین‌شهر و نجف‌آباد آب را می‌خرند به این صورت که صنایع در مقابل دریافت پساب  شبکه جمع‌آوری فاضلاب را برای این شهرستان ها راه‌اندازی می‌کنند یا اینکه پسابتان  را می‌خرند و در مقابل تصفیه‌خانه  راه‌اندازی می‌کنند و این امر را از سوی  معادن هم شاهدیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، رضا اسلامی با بیان اینکه  سرمایه گذاری های عجیبی روی پساب انجام می‌گیرد، اظهار داشت: فرض کنید ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب برای شرب استفاده می‌کنیم؛ از این  ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب،  ۲۰۰ میلیون مترمکعب پساب می‌شود، یعنی ۶۰ الی ۷۰ درصد آب به شبکه  برمی‌گردد. حالا این پساب توسط صنعت خریداری می‌شود.
وی بیان داشت: اکنون ما به‌طور دقیق نمی‌دانیم چقدر پساب در اصفهان تولید و چه میزان برای صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود.
کارشناس مدیریت منابع آب نیز با استفاده از پساب در صنایع به مصوبات شورای عالی آب گفت: مصوباتی وجود دارد  که بر اساس آن‌ها صنایع از پساب استفاده کنند و معادلِ  آبی که استفاده می‌کنند، از منابع قبلی استفاده نکنند، نه اینکه توسعه‌شان را روی پساب بگذارند، بلکه منابعشان را با پساب جایگزین کنند. به‌عنوان‌مثال به‌جای برداشت از زاینده‌رود، از پساب بردارند و معادل آن از آب زاینده‌رود استفاده نکنند. این‌یک مصوبه است.
عباس  کاظمی خشویی در توضیح بیشتر افزود: صنایع کوچکی که در سال‌های اخیر وارد حوضه آبریز زاینده‌رود شده‌اند، به‌طور عموم از پساب استفاده می‌کنند و دیگر آبی از منابع دیگر برنمی‌دارند. به‌عنوان‌مثال از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کرده و حالا آن چاه‌ها خشک‌شده است و آن حق‌وحقوقی که خریداری کرده را از پساب می‌گیرد؛  یعنی جایگزینی اتفاق افتاده و سراغ آب زیرزمینی نمی‌رود.
وی بیان داشت:   هر صنعتی که با تکیه‌بر استفاده از پساب، وارد حوضه زاینده‌رود شود، توسعه و بارگذاری است.
وی در خصوص صنایع بزرگی  چون نیروگاه، فولاد مبارکه، پالایشگاه یا ذوب‌آهن اعلام کرد: بحث برای صنایع بزرگ این بوده است که به سراغ پساب‌ها بروند؛ یعنی آب را برندارند و پساب جایگزین کنند. اتفاقی که افتاده و چالشی شده، این است که صنعت اجازه برداشت حجم مشخصی  به لحاظ قانونی و قراردادی از منابع آب سطحی داشته و حالا به لحاظ خشک‌سالی نمی‌تواند این برداشت را داشته باشد؛ بنابراین باید برای جبران این کمبود، یا باید بخشی از صنعتش را تعطیل کند یا به سراغ منابع جایگزین برود. در زمان حاضر صنایع بزرگ برای رفع این نقصانِ منابع آبی، به سراغ پساب رفته‌اند.
کاظمی خشویی گفت: صنایع بزرگی در حوضه زاینده‌رود روی منابع غیرمتعارفی چون پساب سرمایه‌گذاری می‌کنند و حتی درجاهایی که شبکه جمع‌آوری فاضلاب وجود ندارد با شرکت آب و فاضلاب وارد مذاکره می‌شود و با هزینه خودش فاضلاب را جمع‌آوری می‌کند؛ یعنی حتی مشکل زیست‌محیطی شهری را حل اما آن را صرف صنعت می‌کند.
وی معتقد است که قانون باید تبیین کند که صنعت به هر روشی پساب را می‌برد، معادلش آب را از منابع آب سطحی حذف کند اما به گفته وی اتفاقی که در زمان حاضر می‌افتد چیز دیگری است، به این معنی که در شرایط ترسالی نیستیم تا فولاد بتواند آب بردارد و حالا چون برنداشته، کمکی به حفظ آب‌های سطحی کرده باشد.

انتهای پیام/

خبر پیشین
صعود کج‌دار و مریز شاخص بورس/ شاخص هم‌وزن از صعود باز ماند
خبر بعدی
جشن روز پرستار در بیمارستان شهید مطهری ذوب آهن اصفهان برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست