کد خبر: 81301
بورس
کارشناس و تحلیل‌گر اقتصاد:

نیاز به افزایش سهم صنایع فولادی در بازار بورس است

کارشناس و تحلیل‌گر اقتصاد گفت: با افزایش سهم صنایع فولادی در بازار بورس شاهد کاهش دست دلالان از این حوزه خواهیم بود.

دکتر حسین محمودی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴ اظهار داشت: هر چقدر شفافیت در عرصه کالاها و محصولات افزایش یابد طبیعتا به‌نفع واحدهای تولیدی خواهد بود زیرا در شرایط عرضه در بورس کالا شفافیت و رقابت اتفاق می افتد و در سایه این شفافیت رقابت محصولات به قیمت واقعی‌تری عرضه می‌شود.

وی بیان داشت: با این رویکرد دلالان حذف یا محدود می‌شوند و عرضه مستقیم‌تری با کشف قیمت مناسب صورت می‌گیرد.

کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی تصریح کرد: در بازارهای جهانی عرضه محصولات انواع مختلفی دارد از جمله عرضه فیزیکی و خرید سلف و استفاده از ابزارهای مختلفی در جهت تامین مالی برای تولید و اطمینان برای مصرف‌کنندگان در جهت خرید به‌موقع و پیش خرید مناسب و تحویل کالا که صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این ابزارهای مختلف باعث پویایی بخش‌های مختلف تولیدی می‌شوند به‌عبارتی بازاری برای فروش و پیش خرید در دوره‌های آتی ایجاد می‌گردد که در این حالت واحدهای تولیدی دسترسی سریع‌تری به منابع خواهند داشت.

محمودی اصل با اشاره به اینکه افزایش سهم عرضه در بورس کالا باعث شده محصولات فولادی در یک فضای رقابتی و به‌دور از قیمت گذاری دستوری مورد معامله قرار بگیرد، اضافه کرد: در محصولات پتروشیمی نیز این اتفاق روی داده است و باعث شده که با حذف حداکثری دلالی محصولات به قیمت مناسب فروش رود و در دهه گذشته این اتفاق باعث افزایش سودآوری  و نهایتا افزایش سرمایه گذاری خطوط تولید و افزایش تولید شده است.

حضور زنجیره فولاد در بورس عامل افزایش شفافیت‌ها شده است

وی گفت: البته حضور زنجیره فولاد در بازار بورس می‌تواند بر شفافیت و تعادل و پایداری و ثبات بازارها و زنجیره‌ها بیفزاید اما طبیعتا افزایش تولید در سایه جلوگیری از قیمت گذاری دستوری موجب افزایش سود شرکت شده و سهامداران بیشتری برای خرید این سهم‌ها ورود می‌کنند.

کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی گفت: قیمت گذاری دستوری موجب انتقال سود به جیب دلال‌ها می‌رود که از تولید کننده به دلال می‌گردد و حرکت به سمت قیمت گذاری دستوری باعث خروج سهامداران و منابع از بازار بورس و حضور در بازارهای دلالی و دامن زدن به تورم خواهد شد.

وی اضافه کرد: بنابراین برای هدایت نقدینگی به سمت بازار بورس در جهت تامین مالی کشور از طریق افزایش سرمایه و فروش اوراق تامین مالی شرکت‌ها با حذف قیمت گذاری دستوری باید منابع را به‌سمت بازار سرمایه هدایت کرد.

محمودی اصل ادامه داد: گاهی وجود شائبهه‌ایی از قیمت گذاری دستوری و اشتباه برخی مسئولان به جهت عدم شناخت کافی از بازارها و کارکردهای آن موجب انجام مصاحبه‌ها و اعلام نظرات در خصوص قیمت گذاری دستوری می‌گردد و به التهابات در بازار سرمایه دامن می‌زند.

اشراف مسئولان به بازارهای بورس یک ضرورت است

وی ادامه داد: بی تردید اشراف مسئولان به حوزه بازارها از جمله بازار بورس و کارکردهای آن ضروری به نظر می رسد.

کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی ادامه داد: تنظیم بازار در تمام دنیا با ایران متفاوت است. به این صورت که بازارهای بیشتر با عرضه محصولات در بورس‌های مختلف و کشف قیمت در عمده فروشی در یک فضای رقابتی و شفاف قرار می‌گیرد که در این مسیر بازارهای خرده فروشی نیز ناخودآگاه متعادل می‌گردد.

وی ادامه داد: عرضه به‌سمت سهمیه‌ای یا قیمت گذاری دستوری به هیج وجه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مشاهده نمی‌شود و دلالی به علت وجود نظام مالیاتی شفاف و آنلاین به صفر نزدیک شده است.

محمودی اصل گفت: اصول علم اقتصاد نیز حرکت به‌سمت شفافیت و رقابت را توصیه می‌کند، بنابراین نیاز هست معاملات بسیاری درتولیدات در بازار بورس کالا عرضه شود ضمن حذف دلالی موجب رونق تولید افزایش تولید گردد.

انتهای پیام/

خبر پیشین
صنایع تایید کنند، مدرک کارشناسی ارشد می‌دهیم
خبر بعدی
مشارکت ذوب آهن در برگزاری باشکوه مراسم ۱۳ آبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست