کد خبر: 70802
صنعت
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان:

خصوصی سازی صنایع فولاد طی دو دهه ۷۰ و ۸۰ مطرح شد

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: دو بار در دهه ۷۰ و ۸۰ مسئله خصوصی‌سازی صنایع فولاد در کشور مطرح شد اما متاسفانه به اجرا گذاشته نشد و این صنایع همچنان تابع دولت هستند.

محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴ اظهار کرد: آهن و فولاد از جمله صنایع مادر و اساسی هستند که اگر از مدل تولید، تامین ارزش افزوده و بازاریابی صحیح و زنجیره ارزش افقی و عمومی برخوردار باشند در کشور نقشه پیشران را خواهند داشت.

وی بیان کرد: منظور از زنجیره ارزش افقی و عمودی به اصطلاح صنایع بالادستی، میاندستی، کناردستی و پایین دستی است که با یک موتور تکنولوژی از سمت کوره بلند به احیای سیستم سرمایه‌بر عامل ایجاد اشتغالزایی و درآمدزایی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: بیش از ۵۰ سال در صنعت فولاد سابقه تولید داریم و درحالی مدعی تولید از صفر تا ۱۰۰ هستیم که طی دو تا سه سال اخیر و با آغاز تحریم‌ها قیمت الکترودهای فولادی ۶ برابر افزایش یافت.

وی افزود: در عرصه تولید صنایع فولادی که از صنایع استراتژیک است، نباید نگاه ما وابسته باشد و باید بیش از پیش بومی‌سازی تکنولوژی و خلق ارزش‌ها و برقراری رابطه معنادار بین فرادست و فرودست را برقرار کنیم.

حیدری با اشاره به اینکه صنایع فولادی از چابکی لازم برخوردار نیستند، گفت: در اصفهان به عنوان استانی صنعتی شاهد پیوند سیستمی بین صنایع فولادی با بدنه شهرستان نیستیم. وقتی کالاها وابسته‌تر، نفتی‌تر و انحصاری‌تر باشند و رابطه سیستمی و پیوند بین توده‌های اقتصادی جامعه برقرار نباشد با ایجاد یک اختلال در شرایط اقتصادی مثل تحریم، زودتر از سایر استان‌ها در معرض اختلال صنعتی و تجاری قرار می‌گیرد و از نرخ بیکاری بیشتری برخوردارند.

وی گفت: صنایع فولادی تنها با بومی سازی تکنولوژی، ایجاد زنجیره ارزش از بالا تا پایین دست، فرآوری، توانمندسازی جوامع محلی، تامین خدمات و بهبود تکنولوژی و خلق ارزش‌های اجتماعی و ایجاد یک پیوند سیستمی بین نیروی انسانی و صنعت در راستای هم‌افزایی می‌توانند عامل شکوفایی و رشد اقتصادی شوند.

انتهای پیام/

خبر پیشین
در طرح ساخت یک میلیون مسکن، حساب ویژه‌ای برای ذوب‌آهن باز کردیم
خبر بعدی
حیف نیست ذوب‌آهن بزرگ همچنان از سهمیه مواد اولیه برخوردار نباشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست