کد خبر: 61601
صنعت
بومی‌سازی تمیزکننده درب‌های باتری شماره ۳

ذوب‌آهنی‌ها بار دیگر کمر تحریم‌ را شکستند/ کک‌سازی در مسیر سبز

عملکرد مناسب و بهینه درب‌های فلکسیبل نقش به‌سزایی در کاهش و کنترل آلایندگی‌های باتری کک‌سازی دارد، بنابراین به منظور تکمیل فرایند کنترل آلایندگی در این بخش، ساخت، نصب و راه اندازی تمیز کننده درب‌های باتری شماره ۳ در دستور کار مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، محسن قاسمی مهندس ارشد تعمیرات مکانیک مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب‌آهن در این خصوص گفت: از زمان راه اندازی باتری شماره سه و ماشین‌های تولید کک، مکانیزم‌های تمیزکننده به دلیل عدم کارایی مناسب و وجود ایرادات اساسی در طراحی و ساخت مورد استفاده قرار نگرفتند، بنابراین تمیزکاری به صورت دستی و کُند انجام می‌شد که به علت شرایط محیطی روی باتری و ارتفاع هفت متری درب‌ها، تمیزکاری در ارتفاع غیرممکن و در نواحی در دسترس، کیفیت لازم را نداشت.

وی با اشاره به اینکه مکانیزم‌های تمیزکننده دارای چهار تیپ مختلف و شامل تمیزکننده درب و رام در بازکن و همچنین تمیزکننده درب و رام ماشین تخلیه می‌شوند، خاطرنشان کرد: بازسازی و راه اندازی تمیز کننده‌ها ابتدا قرار بود توسط شرکت‌های خارجی از کشورهای چین، اوکراین، اسپانیا و ایتالیا انجام شود که به علت تحریم‌ها امکان پذیر نشد و بار دیگر تلاشگران بخش کک‌سازی در این عرصه نیز همت کردند و این پروژه را در دست گرفتند و با یک برنامه‌ریزی گسترده به سرانجام رساندند.

راه اندازی تمیز کننده کک‌سازی ضامن افزایش عمر و عملکرد درب‌های فلکسیبل است

مهندس ارشد تعمیرات مکانیک مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب‌آهن گفت: با راه اندازی تمیزکننده کک‌سازی کیفیت و سرعت تمیزکاری درب و رام به صورت چشمگیری افزایش یافت که منجر به افزایش عمر و عملکرد بهتر درب‌های فلکسیبل و در نتیجه کاهش آلودگی محیط زیست شد .

تمیزکننده در مدت ۱۰ماه و با ۱۴۶۰ نفر ساعت ساخته شد

قاسمی تصریح کرد: سعی بر این بود در ساخت و راه اندازی این تجهیزات تا حد امکان از پلت‌فرم اصلی استفاده و تغییرات اساسی در سایر تجهیزات اجراء شود. اکثر قطعات مورد نیاز در تعمیرگاه مرکزی این مدیریت و مابقی در کارگاه‌های ساخت کارخانه (اسکلت فلزی و مکانیکی) ساخته شده است. از آنجایی که این پروژه می‌بایست توأم با ادامه تولید کک انجام می‌شد، کوچکترین وقفه‌ای در تولید کک ایجاد نکرد و در مدت۱۰ماه و با۱۴۶۰  نفر ساعت به انجام رسید. برای راه اندازی این تجهیزات حدود ۴۰۰۰ قطعه مختلف از وزن ۵۰ گرم تا ۷۰۰ کیلوگرم ساخته و به‌روی تجهیزات نصب شد.

صرفه جویی ارزی و بومی‌سازی

وی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده بر روی تمیزکننده درب ماشین تخلیه، تمیزکننده رام ماشین تخلیه و تمیزکننده درب ماشین درب بازکن، گفت: با راه اندازی و بهره برداری از تمیزکننده‌ها ضمن صرفه جویی ارزی به مبلغ ۴۰۰ هزار دلار دانش فنی طراحی و ساخت این مکانیزم ها در شرکت ذوب آهن بومی سازی شد و این مهم با توجه به شرایط تحریم با همت و غیرت نیروهای تعمیرگاه مرکزی، دفتر فنی، برق و اتوماسیون مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی به انجام رسید.

امیر یونسی مهندس برق نیز  ضمن تشریح اقدامات انجام شده به منظور بهینه سازی تجهیزات الکتریکی ماشین تخلیه و دربازکن، بیان کرد: در راستای کاهش آلودگی هوای منطقه و پایبندی به خط مشی زیست محیطی شرکت، سیستم تمیز کننده سلول‌های کک برای جلوگیری از نشت گاز کک مورد بررسی قرار گرفت. این سیستم شامل دو مکانیزم تمیز کننده درب و تمیز کننده رام سلول است که بر روی دو ماشین تخلیه و دربازکن قرار دارد.

انتهای پیام/

خبر پیشین
دیوار فولادساز‌ها به عنوان صنایع آب‌بر کوتاه است
خبر بعدی
نهایی شدن تفاهم‌نامه تولید ۱۱ هزارمگاوات برق با حمایت بخش خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست