کد خبر: 1080405
معدن
امکان سنجی گامی موثر

هوشمند سازی معادن ممکن است؟

بخش معدن سال هاست گرفتار مدیریت سنتی و حتی معدن کاری سنتی است که در برخی موارد شاید مانع اصلی برای دیجیتال شدن این بخش به حساب آید.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، پروژه هوشمند سازی معادن از پروژه های است که سال ها پیش از سوی شرکت های بزرگ دنیا مطرح شده و امروز که آنها در این مسیر قرار گرفته اند توانسته اند با هوشمند سازی فعالیتهای معدنی میزان بهره وری را افزایش و خطرات این فعالیت ها را کاهش دهند.

این موضوع می تواند بر قدرت رقابت در بازارهای جهانی نیز اثرگذار باشد، بازاری که امروز به واسطه بلاکچین امنیت خود را تامین می کند و این پیشرفت با سرعت بسیاری در حال تحقق است.
حال، درست در میانه تحریم ها و انتظار برای دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات بخش معدن باشد، سخن از هوشمند سازی معادن به میان می آید. موضوعی که به گفته برخی کارشناسان بخش معدن می تواند محقق شود و با استفاده از ظرفیت نیروهای دانشگاهی و پتانسیل دانش بنیان ها قابل تحقق است.
اما اگر کمی دایره دید را وسیع کنیم، خواهیم دید بخش معدن امروز پیش از هوشمند سازی درگیر مشکلات بسیاری است که شاید لازم باشد قبل از ورود به این موضوع آنها را برطرف کرده و سپس به سمت هوشمند سازی حرکت کند.
اما گره هایی که در این بین وجود دارد شاید در گام اول تغییر در نگاه مدیران معدنی باشد. فراموش نکنیم بخش معدن سال هاست گرفتار مدیریت سنتی و حتی معدن کاری سنتی است که در برخی موارد شاید مانع اصلی برای دیجیتال شدن این بخش به حساب آید. مدیری که تفکر سنتی دارد نمی تواند به تیم جوانی که از دل دانشگاه بیرون آمده اطمینان کند و کار را به دست آنان بسپارد. البته شاید این موضوع را بتوان ریشه ای تر بررسی کرد. زمانی که دانشگاه ارتباط خود را با صنعت محکم نکند، فارغ التحصیلان رشته معدن تنها با یادگیری مباحث آکادمیک وارد بازار کار می شوند و هیچ تجربه عملی برای کسب اطمینان کارفرما در اختیار ندارند. در چنین شرایطی باید به فعالان بخش معدن تا حدودی حق داد اما در سال های اخیر دانشگاه و فارغ التحصیلان رشته معدن ثابت کرده اند از توانمندی بسیاری برخوردارند و می توانند نیاز صنعت را تامین کنند. در نتیجه در بحث هوشمند سازی معادن نیز می توان به آنها اطمینان کرد و کار را به دست آنان سپرد. اما در مرحله بعدی نیازمند آموزش و فرهنگ سازی در بین کارکنان بخش معدن هستیم، در واقع فرهنگ سازی یکی از الزامات توسعه معدنکاری هوشمند است که باید به کمک فعالان بخش معدن و مسئولان مرتبط با این بخش ایجاد شود. حرکت به سمت معدنکاری هوشمند به نوعی یک انقلاب معدنی است که می تواند ما را به انقلاب چهارم صنعتی نیز نزدیک کند.

اما در بخش دیگر این موضوع نیازمند فراهم سازی بسترهای تکنولوژیکی از جمله ارائه خدمات اینترنتی است، که شاید یکی از مشکلات اصلی در این بخش باشد . البته اپراتور ایرانسل در میان دیگر اپراتورها اعلام آمادگی برای ارائه خدمات اینترنتی کرده است اما به هر حال باید زیرساخت های این خدمات در بخش معدنی که همچنان برای آنتن دهی در برخی نقاط با مشکل همراه است فراهم شود.
در کنار این موضوع بحث در اختیار داشتن تجهیزات نیز از دیگر موضوعاتی است که می تواند به عنوان گلوگاهی برای هوشمند سازی محسوب شود. بدون شک در شرایط تحریمی انتقال تکنولوژی و ماشین آلات از سخت ترین و پر هزینه ترین بخش های این پروژه خواهد بود که می تواند سرعت این کار را کاهش دهد. فراموش نکنیم تحریم ها در سال های اخیر با شدت یافتن توانستند واردات تجهیزات و تکنولوژی را تحت تاثیر قرار دهند، با این حال تاکید بر بومی سازی تجهیزات و استفاده از ساخت داخل توانستیم تا حد بسیاری اثر تحریم ها را خنثی کنیم. این موضوع درست همان نقطه ای است که مدیران معدنی می توانند با تکیه بر توان داخلی و اطمینان به جوانان به سمت هوشمندسازی فعالیت های معدنی بروند.

هرچند تا به اینجا به موانع و گلوگاه های موجود در مسیر هوشمندسازی پرداختیم اما بخش معدن ناگزیر به حرکت در این مسیر است. امروز نمیتوان از تکنولوژی های دنیا عقب ماند و ادعا کرد می توانیم توسعه در بخش معدن را محقق کرد.
بخش معدن با توجه به شرایط تحریمی و کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی باید به سمت افزایش بهره وری برود تا توان رقابتی خود در بازارهای جهانی را افزایش دهد.
رقابت در بازارهای جهانی رفته رفته در حال سخت تر شدن است، به عنوان مثال عربستان سعودی در تلاش است تا با جذب ۳۲ میلیارد دلار به سمت توسعه فعالیت های معدنی خود برود. این بدان معناست که عربستان حتی با در اختیار داشتن ذخایر بسیاری از نفت، تلاش می کند بخش های دیگر به ویژه معدن را در اقتصاد خود فعال کند و این در حالی است که ذخایر معدنی این کشور قابل مقایسه با ایران نیست.
بدون شک ورود این کشور به بازارهای معدنی و صنایع رقابت را برای ایران سخت تر می کند و درست در همین زمان است که افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده می تواند به کمک ایران بیاید.
هوشمندسازی معادن با کاهش نیروی انسانی در برخی قسمت ها می تواند در کاهش قیمت تمام شده موثر باشد. از سویی دیگر دیجیتال شدن معدن کاری بخش زیادی از خطرات در این فعالیت را کاهش می دهد.
تمامی این موارد به نفع معدندار و معدنکاری است که الزام به هوشمند سازی را بیش از پیش تاکید می کند. در نتیجه همان طور که اشاره شد، لازم است در گام اول با فرهنگ سازی در این بخش و در گام های بعدی با ایجاد بسترهای لازم و سرمایه گذاری، بخش معدن در این مسیر حرکت کند.
انتهای پیام/

خبر پیشین
صدور مجوزهای جدید صنعت فولاد بررسی شد
خبر بعدی
ذوب‌آهن را از نو می‌سازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست