کد خبر: 1092905
بورس
نگاهی به حضور فولادی‌ها در بورس کالا

رکوردشکنی قیمت فولادی‌ها در آخرین روزهای پاییز

رکورد قیمتی محصولات زنجیره آهن و فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران و بازار آزاد ظرف هفته پایانی آذرماه شکسته شد.
بورس کالا

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، با توجه به صعود نرخ آهن اسفنجی، قیمت تمام‌شده تولید فولاد نیز افزایش پیدا کرده است که این موضوع محرک بهای شمش فولاد خواهد بود.
قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ۱۳‌هزار تومان تا ۱۴‌هزار و ۲۶۰ تومان تعیین شد که با احتساب دلار نیمایی ۲۸‌هزار و ۷۰۰ تومان، بهای دلاری عرضه شمش برابر ۴۵۳ تا ۴۹۷ دلار به ازای هر تن بود.
این در حالی است که به گزارش متال بولتن، شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس ظرف هفته گذشته با نرخی در بازه ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار به‌ازای هر تن معامله شد.
با این حال، کاهش تولید شمش فولاد و پیش‌بینی استمرار این رویه در هفته‌های آینده با توجه به شروع فصل سرما در کشور و استمرار قطعی گاز صنایع باعث شد تا نوردکاران برای کسب سهم از شمش فولاد گران نیز حاضر به رقابت قیمتی شوند.
در عین حال واحد‌های فولادی از میزان عرضه شمش در رینگ صنعتی بورس‌کالا کاستند و تنها ۶۹ هزار تن شمش در بازار عرضه کردند که این موضوع نیز بر رقابت قیمتی در این بازار افزود. میانگین نرخ فروش شمش فولاد در بورس‌کالا به ۱۵‌هزار و ۴۵۰ تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد، هر کیلوگرم شمش فولاد، تحویل درب کارخانه تولیدکننده نرخی برابر ۱۶‌هزار و ۹۵۰ تومان خواهد داشت. این صعود قیمتی محرک بازار مقاطع طویل فولادی خواهد بود.

نبود تقاضا مانع رشد نرخ میلگرد نشد

افزایش بهای آهن اسفنجی به عنوان محصول میانی زنجیره آهن و فولاد به صعود بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نیز منجر شد، به نحوی که پس از ثبت رقابت ۳۵ درصدی روی این محصول در روز شنبه ۲۶ آذر میلگرد سایز ۱۶ در بازار آزاد تهران به کانال قیمتی ۱۸‌هزار تومان صعود کرد.
بهای فروش این محصول در روز یکشنبه ۲۷ آذر به ۱۸‌هزار و ۲۰۰ تومان رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از خرداد امسال بود.
روند افزایش بهای مقاطع طویل فولادی در روز دوشنبه ۲۸ آذر ادامه‌دار شد، به نحوی که بهای هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۶ در این روز به ۱۸‌هزار و ۷۰۰ تومان رسید که این رقم رکورد تاریخی بهای فروش این محصول بود.
صعود قیمتی در رینگ شمش فولاد محرک بهای مقاطع طویل فولادی و ثبت رکورد جدید قیمتی در این بازار بود.

در حالی که صعود قیمت جهانی محصولات فولادی، احتمال رشد تقاضای مصرفی در بازار داخل و سیگنال مثبت ارزی عامل صعود بهای میلگرد به کانال قیمتی ۱۸‌هزار تومان ظرف نیمه دوم خرداد امسال بود، کمبود مواد اولیه و احتمال جهش ارزی به صعود نرخی دیگر در بازار مقاطع طویل فولادی ظرف روز‌های پایانی آذر انجامید.
افزایش بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد در حالی ظرف روز‌های پایانی پاییز رقم خورد که بازار با رکود سنگین مصرفی مواجه بوده و با توجه به قرارگرفتن در فصل زمستان، احتمال رشد تقاضای داخلی و صادراتی نیز وجود ندارد. در این شرایط، بازار مقاطع طویل فولادی بیش از گذشته در معرض بروز رکود تورمی قرار دارد.

انتهای پیام/

خبر پیشین
پیروزی بانوان ذوب‌آهن در شهرآورد بسکتبال اصفهان
خبر بعدی
لزوم بهره‌مندی از نقش استارت‌آپ‌ها در استحصال مواد معدنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست