کد خبر:
صنعت
هدف اصلی ماینکس

حمایت از استارت آپ ها و ایجاد ارتباط صنعت با دانشگاه

یازدهمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی امروز با حضور معاون امور معدنی وزارت صمت، رییس نظام مهندسی معدن ایران و مسولان بخش معدن در محل نمایشگاهی مصلی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، رضا بسطامی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ابتدای آیین افتتاح یازدهمین همایش فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی،ضمن خوشامدگویی به حضار، گفت: قدمت معدنکاری به ۳۵۰۰سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و اصالت این بخش را نشان می دهد.مهمترین ویژگی هایی که معدنکاری به سخت ترین حرفه جهان تبدیل کرده است، ریسک بالا اکتشافات، غیرقابل تجدید بودن ذخایر معدنی، اختیاری نبودن محل فعالیت دانست.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی معدن تنها تشکل معدنی کشور است که قانون دارد. این سازمان بالغ بر ۴۴هزار عضو حقیقی و حقوقی در سطح کشور دارد که ۲۵درصد از این افراد موفق شدند پروانه اشتغال در دسته های مختلف دریافت کنند. اهداف این سازمان که طبق قانون مشخص شده است که از جمله این وظایف حفظ و بهره وری ذخایر معدنی، ترویج اصول فنی و مهندسی معدن، ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه ها در بخش معدن و وضع مقررات به منظور حصول اطمینان رعایت اصول HSE در معدن است.

بسطامی در ادامه بیان کرد: قدم برداشتن در این عرصه پر ریسک و چالش، نه تنها ما را اهداف اصلی تشکیل نظام مهندسی دور نمی کند، بلکه به عنوان بازوی توانمند حوزه معدنی کشور به خصوص معاونت معدن و فراوری مواد ایفای نقش می کند.

رییس سازمان نظام مهندسی خاطر نشان ساخت: حدود ۷درصد از ذخایر معدنی جهان در کشور ما قراردارد و ایران جز ۱۴کشور برتر از نظر حجم ذخایر معدنی است. که ارزشی حدود ۷۷۰ میلیارد دلار را در خود پنهان دارد.

وی به برگزاری یازدهمین دوره همایش تخصصی ماینکس اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه پتانسیل بالایی در معرفی و تشکیل زنجیره تامین را مقیاس ملی و بین المللی تسهیل می کند.معرفی پیشرفت های علمی و فراوری کشور، توجه به دانش نوین، همگامی با تحولات علمی جهان و اشتراک گذاری دانش از مهمترین دستاوردهای تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی است.

به گفته بسطامی بخش معدن از جذابیت های بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار بوده است اما مانند سایر بازارهای سرمایه پذیر گاهی با موانعی  در جذب سرمایه گذار مواجه بوده است.

وی تاکید کرد: نمایشگاه با رویکرد حمایت از استارت آپ های معدنی و شرکت های دانش بنیان با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تسهیلات ویژه ای را در نظر گرفتیم به طوری تا ۹۰درصد هزینه های استارت آپ ها را پوشش دهیم. هدف دیگر نمایشگاه افزایش ارتباط صنعت با دانشگاه است.

بسطامی به برنامه های نمایشگاه نیز اشاره کرد و افزود: در مدت برگزاری نمایشگاه ۱۰ورکشاپ آموزشی و نشست های تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی را در برنامه داریم و همچنین فرصت خوبی برای هیات های سرمایه گذاری جهت بازدید از نمایشگاه و ارتباط با شرکت های معدنی و تولیدکنندگان اصلی فراهم شده است.

هیچ محدودیتی در واردات ماشین آلات سنگین معدنی نداریم /آمار کاهش رشد معدن مرکز آمار اشتباه است

معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صمت خبر داد: برای بخش معدن هیچ محدودیتی در واردات ماشین آلات سنگین معدنی وجود ندارد که گزارش های خانه معدن گواه بر این است.

سید رضا محتشمی‌پور معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در افتتاحیه نمایشگاه ماینکس گفت: یکی از سوالات همیشگی فعالان بخش معدن مشکلات در واردات ماشین آلات معدنی است که در دو سه سال گذشته شرایط خوبی در این حوزه نداشتیم و مشکلاتی هم ایجاد شده بود که باعث کندی حرکت شده بود هر چند مسیر طولانی بود اما در چند ماه گذشته با کمک دوستان، شرایط کاملا تغییر یافته و امروز هیچ محدودیتی برای واردات ماشین آلات سنگین معدنی که فاقد سابقه ساخت داخل هستند زیر ۵ سال وجود ندارد.

محتشمی پور با بیان اینکه در حوزه ماشین آلات با سابقه ساخت داخل هم اقداماتی شده و مشکل این است که هر بار صحبت از ساخت داخل می‌شود، بحث محدودیت‌های خرید از خارج مطرح می‌شود، عنوان کرد: امروز توافقاتی در این بخش انجام شده و دوستان می‌توانند در حوزه توافقات انجام شده با صندوق ضمانت فعالیت‌های معدنی تماس بگیرند و از ظرفیت آنها برای تامین ماشین آلات داخلی استفاده کنند و همچنین به موازات می‌توانند واردات را از طریق صندوق دنبال کنند و برخی از معادن کوچک ما به دنبال تامین ماشین آلات کوچیکتر هستند که صندوق و ستاد ما در وزارت صمت آن را پیگیری کنند.

وی در بیان مساله دوم به انتشار یک آمار غلط از سوی مرکز ملی آمار اشاره و توضیح داد: بر اساس این آمار اشتباه، رشد بخش معدن در سال گذشته منفی ۰.۷درصد نشان داده شده که در واقع اینطور نیست و ما بر اساس آمار رسمی و گزارش معادن و همچنین کنترل کارشناسان ادارات استانی، ما سال گذشته ۶۱۷ میلیون تن تولید محصولات معدنی داشته‌ایم در حالیکه این عدد در سال ۹۹ یعنی سال پیشتر، ۵۹۵ میلیون تن بوده است.

معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: ما در بخش معدن در سال ۱۴۰۰ به لحاظ حجمی افت تولید نداشته‌ایم و به لحاظ ارزشی هم طبیعی است که با توجه به تحولات بین‌المللی افزایش شدید قیمت‌ها را نسبت به سال ۹۹ داشته‌ایم.

محتشمی پور تصریح کرد: این موضوع اساسا در سال گذشته ناشی از خطای نمونه‌گیری مرکز ملی آمار بوده که البته بخشی از آن هم به وزارت صمت برمی‌گردد که دوستان این موضوع را پیگیری کردند و ظاهرا دسترسی لازم داده نشده و برای دریافت اطلاعات مرکز ملی آمار ناچار به نمونه‌برداری شده است.

معاون وزیر صمت افزود: شاید به لحاظ کمی بیشترین بخش تولیدات کمی ما در مسائل ساختمانی و تامین نهاده‌های ساختمانی بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: ما افزایش تعداد معادن غیرفعال را در سال گذشته داشته‌ایم که به دلیل رکود بخش ساختمان بوده و معادن غیرفعال عمدتا مرتبط با این بخش بوده‌اند که البته امید داریم با پیگیری بخش راه و ساختمان کشور شرایط برای این بخش هم تغییر کند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: موضوع دیگر اصلاح مسیر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش فرآوری است که ما سال‌های گذشته در این بخش سرمایه‌گذاری‌های سنگینی عمدتا در بخش فرآوری فولاد داشته‌ایم که فراتر از ظرفیت تولید بوده است.

وی توضیح داد: در اینجا ظرفیت تولید به عدم تامین بخش معدن بازنمی‌گردد و بیشتر ناشی از آن است که این سرمایه‌گذاری‌ها فراتر از ظرفیت انرژی کشور طراحی شده است. لازم است از ظرفیت‌های موجود با توجه به تکنولوژی روز استفاده کنیم تا سرمایه‌گذاری‌های آینده در این بخش متمرکز باشد. تصحیح مسیر سرمایه‌گذاری و بهبود شرایط واحدهای تولید در بخش فرآوری و ایجاد تغییرات جدی از جمله اهداف ماست.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته که درگیر مساله فرآوری مواد هم بوده‌ایم حرکت خوبی در حوزه فرآوری های‌تک داشتیم که امروز پروژه استان را در منطقه کهنوج داریم و پروژه بعدی را هم در آینده نزدیک خواهیم داشت. تقریبا قفل موجود در شورآب‌های کشور باز خواهد شد ولی سرعت ما در این بخش متاسفانه مناسب نیست.

محتشمی پور در پایان تصریح کرد: متاسفانه تقاضای کمی در کشور در بخش این عناصر و فلزات کمیاب وجود دارد و امیدواریم در سال‌های آینده این تقاضای عناصر نادر را افزایش بدهیم.

پتانسیل بالای بخش معدن کشور در تامین مواد اولیه صنایع کشورهای منطقه

محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در ادامه ایین افتتاح یازدهمین همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ضمن تشکر از تشکل ها و انجمن های بخش خصوصی و مسولان بخش معدن گفت: بخش معدن کشورمان ایران به دلیل جایگاه ویژه ای که از نظر ذخایر معدنی و موجودیت خاص در منطقه دارد، می تواند نقش ویژه ای در تامین مواد اولیه بخش بزرگی از صنایع در کشور های منطقه را داشته باشد.

وی ضمن اشاره به تاثیر نشست ها در چنین همایش هایی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در ای حوزه تامین ماشین آلات معدنی است. خداروشکر سیاست گذاری خوبی در این زمینه انجام شده است که هم بتوانیم از تولید داخلی استفاده کنیم هم بتوانیم ماشین آلات مورد نیاز را از کشورهای توسعه یافته و برجسته در حوزه ماشین آلات وارد کنیم.

رییس خانه معدن ایران به نقش صندوق بیمه معادن اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: صندوق بیمه در جایگاهی نشسته است که می تواند پاسخگوی بخش بزرگی از معادن کوچک و بزرگ کشور باشد. این ها مسایلی هست که ما در کنار توسعه بخش معدن باید به آن توجه کنیم.

محمدرضا بهرامن تاکید کرد: همانطور که همه می دانیم، هیچ توسعه ای بدون برنامه ریزی اتفاق نخواهد افتاد، در بخش معدن هم نیازمند به روزرسانی در تمام حوزه ها مخصوصا زیرساخت ها هستیم. یکی از مسایلی که برای بخش معدن مهم است، درک اهمیت بخش معدن برای بخش دولتی است. منظور این است که نگرش و نوآوری در دید مدیران دولتی اتفاق بیافتد. همچنین می بایست مسولان در سیاستگذاری‌های کلان بحث سرمایه گذاری مدنظر برنامه ریزهای خود قرار دهند.

انتهای پیام/

 

خبر پیشین
ذوب آهن اصفهان خط مقدم جبهه صنعت است
خبر بعدی
حضور فعال ذوب آهن در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست