کد خبر: 1062901
صنعت
در راستای رضایتمندی مشتریان

خوش‌قولی تحویل محصولات گرم فولاد مبارکه به مشتریان افزایش چشمگیر یافت

فولاد مباركه در راستای تحویل محصولات گرم به مشتریان گام های موثری برداشته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، به نقل از پایگاه اینترنتی شرکت فولاد مبارکه، مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید این شرکت با اشاره به اهمیت خوش‌قولی در فضای کسب‌وکار گفت: خوش‌قولی به‌دلیل اهمیت فوق‌العاده آن ازجمله شاخص‌های عملکرد سازمان‌هاست که به جزء بدیهی کیفیت ارائه خدمات تبدیل شده است، یعنی صحبت از کیفیت ارائه کالا و خدمات یک سازمان بدون اشاره به انجام سفارش مشتری در موعد مقرر بی‌معناست؛ به همین دلیل امروزه تحویل به‌موقع به‌نوعی یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار است و به‌شرط حیات آن‌ها بدل شده است. شرکت‌هایی می‌توانند در فضای شدید رقابتی دوام بیاورند و رشد کنند که قادر باشند تعهدات خود را در وهله اول به‌موقع و بعد از آن در کوتاه‌ترین زمان نسبت به رقبا انجام دهند.

یاسر حاجی حیدری افزود: مانند دیگر موارد می‌توان این عوامل را به دو دسته درون و برون‌سازمانی تقسیم‌بندی کرد. عوامل برون‌سازمانی که ناشی از محیط بیرونی مانند قوانین بالادستی، سیاست‌های حاکمیتی، محدودیت‌های ترافیکی و حمل‌ونقلی در بعضی از برهه‌ها، محدودیت‌های تأمین مواد اولیه و انرژی و… می‌شوند، در حیطه تصمیم‌گیری و اثرگذاری مستقیم ما نیستند؛ ولی ما می‌توانیم با پیش‌بینی روندهای محتمل هریک از این عوامل و اتخاذ استراتژی‌های مناسب در صورت وقوع هریک، اثر منفی آن‌ها را در دست‌یابی به خوش‌قولی مطلوب به حداقل برسانیم. در مورد عوامل داخلی اولا باید عرض کنم خوش‌قولی در تحویل شاخصی است که وضعیت کلی یک سازمان را نشان می‌دهد؛ چراکه همه فرایندهای سازمان باید دقیق، به‌روز و کارآمد باشند تا به تحویل به‌موقع منجر شود، اما فرایندهایی که مستقیما بر آن تأثیرگذارند فرایند برنامه‌ریزی تولید، حمل محصولات، تولید و فروش هستند. دقت بفرمایید که وقتی صحبت از چهار فرایند می‌شود، این امر منحصر به چهار قسمت نیست و شامل همه قسمت‌هایی می‌شود که در این فرایندها درگیرند. پس از اینجا اهمیت تعریف و اجرای دقیق و همچنین بهبود مستمر و به‌روزرسانی این فرایندها مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: ما در سال‌های اخیر در قسمت برنامه‌ریزی و کنترل تولید تلاش‌های بسیاری چه در زمینه به‌روزرسانی فرایندها با به‌کارگیری الگوریتم‌ها و روش‌های نوین برنامه‌ریزی و چه در زمینه بهبودهای مستمر انجام دادیم. نمونه اصلی آن پروژه IPSO (Integrated Planning & Scheduling Optimizer) است که هم‌زمان با تغییر سیستم‌های اطلاعاتی شرکت تعریف شد و هم‌اکنون بخش‌های عمده‌ای از آن در حال کار است. این پروژه شامل الگوریتم‌های پشتیبانی تصمیم است که برنامه‌ریزی تولید را در ساختن تصمیمات بهتر یاری می‌کند.

حاجی حیدری تاکید کرد: البته در بقیه بخش‌ها نیز فعالیت‌های شایان و قابل‌توجهی انجام شده است که از آن جمله به افزایش کمیت و کیفیت تولید در برخی از نواحی تولیدی می‌توان اشاره کرد، ولی نکته‌ای که جا دارد به آن اشاره کنم لزوم داشتن شاخصی است که کل سیکل چرخه سفارش از زمان دریافت درخواست مشتری تا تسویه‌حساب آن را پایش کند. طبق رصدهایی که ما از بهترین شرکت‌های جهانی داشتیم، این شرکت‌ها برای مدت‌زمان صدور پیش‌فاکتور تا تسویه‌حساب سفارش‌های خود شاخص تعریف کرده و در حداقل کردن آن در حال رقابت هستند. این موضوع به آن‌ها امکان می‌دهد خود را در بازار به‌عنوان شرکتی که در حداقل زمان به نیاز مشتریان پاسخ می‌دهد معرفی کنند؛ البته رسیدن به این سطح مستلزم آن است که متکی بر سیستم دقیق پیش‌بینی نیاز مشتریان باشیم و بسیاری و یا حتی همه فرایند تولید را قبل درخواست مشتری پیش‌بینی کرده باشیم.

رئیس برنامه‌ریزی و کنترل تولید ناحیه نورد گرم هم گفت: در دنیا از شاخص‌های متعددی برای پایش خوش‌قولی استفاده می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها که ما نیز استفاده می‌کنیم، ضریب خوش‌قولی است که از تقسیم وزن سفارش‌های به‌موقع تحویل‌شده مربوط به یک بازه زمانی مشخص به کل وزن سفارش‌های آن بازه زمانی به دست می‌آید. در فولاد مبارکه چون قسمت تولید و آماده‌سازی محصول در معاونت بهره‌برداری و حمل آن در معاونت فروش صورت می‌گیرد، این شاخص را به دو زیر شاخص ضریب خوش‌قولی تولید و ضریب خوش‌قولی حمل شکسته‌ایم، به‌گونه‌ای که ضریب خوش‌قولی تحویل حاصل‌ضرب و این دو زیر شاخص خواهد بود.

محی‌الدین اتحاد توکل افزود: بحمدالله با تلاش همه همکاران و به‌کارگیری سیستم‌های جدید، در این زمینه بهبود چشمگیری داشته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که ضریب خوش‌قولی تحویل محصولات گرم شرکت که در سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۲.۷ درصد بود، از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با انجام فعالیت‌هایی که به آن اشاره شد، در سال ۱۴۰۰ به۵۸.۹درصد افزایش یافت و براساس اطلاعات نمودار زیر، در سه‌ماهه گذشته با افزایش چشمگیری به ۹۴.۷، ۹۸.۳ و ۹۳.۳ درصد نیز افزایش یافته است.

انتهای پیام/

خبر پیشین
هفته نامه آتشکار – شماره ۱۳۴۲
خبر بعدی
محدودیت انرژی، سد راه تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در صنعت فولاد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست