به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، مسعود اتحاد توکل مدیر اتوماسیون و ارتباطات ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: با توجه به اهمیت ادی کارنت در واحد تولید ریل نورد۶۵۰ و همچنین نبود مشابه داخلی و خارجی آن، برنامه ریزی شد با استفاده از دانش و امکانات موجود در ذوب آهن اصفهان مراحل طراحی، ساخت، شبیه سازی و تست برد الکترونیکی (سخت افزاری و نرم افزاری) آن انجام شود تا از این طریق سیستم تولید ریل با قابلیت اطمینان و بدون وقفه فعال باشد.
کد خبر: 01050601
بومی سازی یکی از قطعات مهم تولید ریل در ذوب آهن اصفهان
به همت تلاشگران مدیریتهای اتوماسیون و ارتباطات و مهندسی نورد در راستای خنثی سازی تحریمها، بومی سازی مالتی پلکسر الکترونیکی دستگاه ادیکارنت در واحد تست سنتر خط تولید ریل نورد ۶۵۰، انجام شد.
وی افزود: در این راستا کارشناسان آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر مجموعه خدمات فنی اتوماسیون با همکاری پرسنل برق نورد ۶۵۰، دستورالعملهای مختلف را جهت ایجاد ارتباط دقیق بین قسمتها به وسیله سخت افزار مناسب طراحی کردند.
مدیر اتوماسیون و ارتباطات ذوبآهن خاطرنشان کرد: عدم رفع اشکال از برد الکترونیکی ادی کارنت، پتانسیل توقف را در پی داشت که با تلاش و همت پرسنل مدیریتهای اتوماسیون و ارتباطات و مهندسی نورد این محدودیت مرتفع شد.
وی افزود: با توجه به اینکه شرح عملکرد، اطلاعات فنی و کاتالوگ از دستگاهها در دسترس نبود، با استفاده از دانش و توانمندی کارشناسان آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر، مراحل طراحی،ساخت، شبیه سازی و تست برد الکترونیکی طی ۱۰ روز انجام شد.
اتحاد توکل در پاسخ به این سوال که بومی سازی دستگاه چه ویژگیهای منحصربفردی داشته است، گفت: از آنجا که تمام مراحل طراحی و ساخت برد الکترونیکی ادی کارنت در آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر انجام شد، در نهایت تعمیر، عیب یابی و افزایش توانمندی های دیگر از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری،جهت بهبود عملکرد سیستم به صورت کامل در اختیار مجموعه خدمات فنی اتوماسیون و برق نورد ۶۵۰ است و در صورت بروز مشکل در کوتاه ترین زمان و با صرف کمترین هزینه موانع برطرف میشود.
جلال کریمی معاون برق نورد ۶۵۰ نیز در ادامه گفت: جهت اندازه گیری متراژ ریل در واحد تست سنتر از سه عدد انکدر استفاده شده است که با توجه به موقعیت ریل توسط سیستم plc نزدیک ترین انکدر انتخاب شده و خروجی آن به کلیه دستگاه های واقع در تست سنتر ارسال میشود.
وی افزود: بعد از پردازش، سیگنال خروجی به تک تک دستگاه های واقع در تست ارسال شده و هر دستگاه با توجه به برنامه و وظیفه کاری خود از این سیگنال استفاده میکند و نتیجه تستهای صورت گرفته در سطوح مختلف اتوماسیون صنعتی ارسال و جهت تایید محصول خروجی مورد استفاده قرار میگیرد.
معاون برق نورد ۶۵۰ ذوبآهن تصریح کرد: با توجه به آسیب دیدن کارت مالتی پلکسر این دستگاه امکان تست ریل و استفاده از نتایج آن وجود نداشت و به علت تحریمهای ظالمانه نیز امکان تهیه برد الکترونیکی فوق از تنها شرکت سازنده آن دستگاه که یک شرکت اروپایی است، امکان پذیر نبود و لذا طراحی و ساخت آن در دستور کار قرار گرفت.
کریمی بیان کرد: با توجه به استفاده از میکروکنترلرهای برنامه پذیر در برد اصلی، امکان انجام مهندسی معکوس عملا غیر ممکن بود و باید از ابتدا طراحی صورت میپذیرفت، در فاز اول با توجه به اطلاعات پروژه خط تولید و استخراج فانکشن عملکرد و نقشه شماتیک کارت اصلی توسط کارشناسان برق نورد ۶۵۰ ، طرح اولیه تهیه و ساخته شد که هر چند امیدبخش اما با مشکلات فراوانی روبرو بود.
وی گفت: در چندین مرحله کارت طراحی شده بر روی دستگاه نصب و عملکرد آن توسط کارشناسان برق نورد۶۵۰ مورد آنالیز قرار گرفت و بازخوردهای لازم جهت اصلاح طرح به آزمایشگاه الکترونیک مدیریت اتوماسیون ارائه گردید و اقدامات لازم جهت بازنویسی برنامه ها و تغییرات سخت افزار برد الکترونیکی صورت پذیرفت و در نهایت بعد از گذشت بیش از سی روز کار مداوم، موفق به ساخت برد نهایی و راه اندازی موفقیت شدیم.