به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، مرتضی یزدخواستی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات این رویداد، پرداختن به نقش گسترش زیر ساختهای ریلی، جادهای، اسکلهای و تأسیسات بندری بر توسعه پایدار صنعت فولاد است، اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان با تولید ریل ملی، کمک مهمی به توسعه حمل و نقل ریلی کرده است و بنابراین این انتظار وجود دارد که راه آهن جمهوری اسلامی برای تحقق برنامه توسعه ریلی مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴ تمام توان خود را به کار گیرد .
وی افزود: مطابق سند مذکور تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۵ هزار کیلومتر خط آهن داشته باشیم که متاسفانه هم اکنون تنها ۱۵ هزار کیلومتر داریم که فاصله زیادی را تا تحقق برنامه نشان میدهد .
عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان افزود: تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان، ایران را به جرگه تولید کنندگان این محصول ملحق کرد و بنابراین باید سایر حوزهها نیز برای توسعه این زیرساخت مهم تلاش لازم را داشته باشند .
یزدخواستی، سرعت سیر بازرگانی و تجاری در حمل و نقل ریلی را یکی از مشکلات اساسی در این بخش دانست و گفت: به لحاظ سرعت سیر، اختلاف زیادی با کشورهای دیگر داریم به گونهای که با وجود برابری حجم ریل گذاری ما با کشورهایی همچون ترکیه و اکراین، حجم تناژی که توسط حمل و نقل ریلی آن کشورها حمل میشود چندین برابر ایران است .
وی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی و نقشی که در توسعه صنعت کشور از جمله صنعت فولاد دارد و در طرح جامع فولاد کشور نیز به آن اشاره شده است، اظهار کرد: برای رسیدن به تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴، باید زیرساختها از جمله حمل و نقل ریلی توسعه بیشتری پیدا کند حال آنکه شرایط این حمل و نقل جوابگوی تولید کنونی ما نیز نیست و این مشکل در تامین مواد اولیه ذوب آهن اصفهان نیز دیده میشود.
به گزارش ذوب ۲۴، در حال حاضر کندی سیر واگنهای باری و کمبود واگن برای انتقال کالاهای ریل پذیر، عاملی برای انتقال حمل کالاهای معدنی از طریق جاده شده و در روزهای اخیر نیز این مسئله باعث شدت کمبود مواد اولیه برای تولیدات ذوب آهن اصفهان شده است .
گفتنی است بیست و سومین سمپوزیوم و نمایشگاه بینالمللی فولاد از ۲۳ الی ۲۵ آذر ماه توسط انجمن آهن و فولاد ایران در مرکز همایش های بین المللی کیش در حال برگزاری است.
انتهای پیام/