به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، محمدرضا یزدان پناه مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاههای ساخت ذوبآهن در خصوص اجرای تعمیرات اساسی ایستگاه ریختهگری شماره (۶) فولادسازی گفت :با توجه به فرسودگی تجهیزات مجموعه سرد کننده ایستگاه ریختهگری شماره (۶)، برنامه ریزی برای تعویض کلیه قطعات مکانیکی و بازسازی و تعویض سازههای فلزی آن در دستور کار مدیریت مهندسی نت قرار گرفت.
وی افزود: با بررسیهای جامع انجام شده روی فعالیتها و سوابق مشابه در ایستگاه ریختهگری شماره (۳)، گراف تعمیراتی با در نظر گرفتن کلیه تداخل کاریها در اجرای فعالیتها، در نهایت در ۹ شبانه روز تدوین و با موفقیت اجرا و به پایان رسید.
مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاههای ساخت ذوبآهن در خصوص اهمیت اجرای این تعمیرات گفت: با توجه به نقش مهم این ایستگاه در تولید شمشهای صادراتی، تمامی ظرفیتها و امکانات این مهندسی برای اتمام با کیفیت و سریع فعالیتها به کارگرفته شده و طبیعتاً اطمینان لازم از آماده به کار بودن کلیه تجهیزات مجموعه سرد کننده طی سالهای آتی حاصل شد.
وی افزود: با توجه به عدم بازسازی کامل در مجموعه سرد کننده پس از تغییر طرح ایستگاه در سالهای گذشته، عملیات تعویض قطعات مکانیکی و تعویض و بازسازی سازههای فلزی این مجموعه ایستگاه ریختهگری از اهمیت خاصی برخوردار بود. رعایت کلیه استانداردها، حفظ همزمان کیفیت و سرعت کاری، رعایت موارد و مسائل ایمنی بهخصوص با توجه به تداخل کاری پرسنل این مدیریت با مدیریتهای تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان و پرسنل تکنولوژی بخش فولادسازی، به دلیل محدودیت فضای کاری و تراکم فعالیتها در این ناحیه، مخاطرات متعددی را در این تعمیرات ایجاد کرد که با برنامه ریزی دقیق و روزانه، کلیه فعالیتها در تمامی شیفتهای کاری طبق گراف پیش بینی شده و بدون حادثه فردی یا تجهیزاتی اجرا و طی ۹ شبانه روز به اتمام رسید.
یزدانپناه در پایان ضمن قدردانی از حمایتهای معاون بهره برداری و معاون خرید و مدیر امور مهندسیهای بهره برداری در اجرای کیفی تعمیرات افزود: لازم است از زحمات بی دریغ و شبانه روزی مدیر بخش فولادسازی و کلیه همکاران سختکوش این بخش در معاونتهای مختلف مکانیک، برق، انرژی، اتوماسیون، دفتر فنی و….. که در تمامی مراحل تعمیرات و در کنار نیروهای اجرایی مدیریت مهندسی نت حضور و مشارکت فعال داشتند و نیز معاونت ساخت مدیریت مهندسی نت و شرکت توسعه صنعت لنجان و همچنین مدیریتهای اجرایی و پشتیبانی تعمیرات از جمله مدیریتهای تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان، راهبری ماشین آلات، تولید و توزیع برق، اتوماسیون و ارتباطات،HSE ،خرید تجهیزات، سفارشات و کنترل کالا، بیمارستان شهید مطهری، خدمات وامور رفاهی قدردانی کرد.
مهندس خواجوی مدیر بخش فولادسازی نیز در خصوص تعمیرات اساسی ایستگاه ۶ ریخته گری گفت: ایستگاه شماره ۶ ریخته گری وظیفه تولید ۲۵درصد از شمش تولیدی کارخانه و ۵۰ درصد از شمش صادراتی را بر عهده دارد و بهدلیل اهمیت این ایستگاه، تعمیرات اساسی آن باید در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت ممکن انجام میشد که با همت و تلاش شبانه روزی کلیه همکاران در مدیریتهای مختلف این امر با بهترین کیفیت و در زمان برنامه ریزی شده صورت پذیرفت که بدینوسیله از کلیه همکارانی که در انجام این تعمیرات فعالیت داشتند تشکر و قدردانی کنم.
مهندس هاشمی، سرپرست کارگاه ریخته گری نیز ضمن تشکر از کلیه همکاران مکانیک، برق، اتوماسیون و انرژی اظهار کرد: نکته با اهمیت در این تعمیرات تعویض اکرانهای قوسی سرد کننده بود که برای اولین بار از زمان بهره برداری از این ایستگاه، با دقت و کیفیت بسیار بالا صورت پذیرفت .
مهندس محمدی مهندس تعمیرات مکانیک ایستگاههای ریخته گری فولادسازی، ضمن اشاره به اهم فعالیتهای انجام شده در این تعمیرات مانند تعویض ۶ عدد اکران قوسی، تعویض ۷ عدد ستون زیر ریل رام نوسان، تعویض ۴ عدد ستون زیر بالک و همچنین تعویض سایر تجهیزات معیوب و سرویس کلیه تجهیزات ایستگاه از زحمات کلیه همکاران قدردانی کرد .
مهندس شمس، مهندس ارشد ریختهگری نیز اظهار کرد: این تعمیرات بدون هیچگونه توقفی در روند تولید و با بهره برداری از سایر ایستگاههای ریخته گری و با انجام کلیه تعهدات تولیدی در کمترین زمان ممکن صورت پذیرفت .
مهندس محمود شفیعی معاون تعمیرات تجهیزات مکانیکی مدیریت مهندسی نت در این ارتباط گفت: یکی از مهمترین فعالیتهایی که برای تعمیرات اساسی ایستگاه ۶ پیش بینی شده بود بازسازی یا Revamping سردکننده ایستگاه بود که در زمان تعمیرات کلیه تجهیزات سرد کننده شامل تجهیزات مکانیکی، اسکلت فلزی و سقف و دیواره های بتنی به طور کامل تعویض و بازسازی شده و کلیه ضایعات داخل سردکننده اعم از پوستههای فلزی و باقی ماندههای ذوب ازچندسال گذشته جمع آوری و به بیرون از سرد کننده انتقال داده شد.
وی افزود: این حجم از فعالیتها در تعمیرات اساسی مذکور در نوع خود بی سابقه بوده و باتوجه به زمان بسیار محدود یک رکورد محسوب میشود. لازم به ذکراست که کلیه فعالیتهای مکانیکی تعریف شده برای تعمیرات فوق به مدت ۶ شبانه روز به طور کامل انجام شد و باقی مانده زمان گراف در اختیار مدیریت تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان جهت بازساز ی سقف و دیوارههای سرد کننده و جمع آوری و انتقال ضایعات به بیرون و همچنین تست و راه اندازی تجهیزات ایستگاه درزمان راه اندازی بود. در ضمن تعمیرات مشابه در ایستگاه ریخته گری شماره ۳ در سال گذشته به مدت ۱۲ شبانه روز انجام شد که انجام تعمیرات و بازسازی سردکننده ایستگاه ۶ به مدت ۹شبانه روز یک رکورد تعمیراتی محسوب میشود.
مهندس حشمت الله جعفری نسب سرپرست کارگاه تعمیر تجهیزات در ادامه افزود: تعمیرات اساسی ریخته گری ۶ از روز سه شنبه بیست و هفتم مهرماه شروع و در پایان شیفت سوم تاریخ چهارم آبان تحویل نسوز و مکانیک بخش برای راه اندازی داده شد. مدت زمان پیش بینی شده در گراف مصوب ۹ شبانه روز و در حداقل زمان ممکن با کیفیت بالا در ۸ شبانه روز توسط پرسنل مجرب کارگاه تعمیرتجهیزات (۵۱) انجام گردید که در نوع خود رکوردی بی نظیر است.
وی ادامه داد: مدت زمان دمونتاژ تجهیزات در ۵ شیفت کاری (یک شیفت زودتر از گراف) انجام گردید.۳ روز از گراف در اختیار مدیریت تعمیرات و نوسازی راه وساختمان جهت بازسازی اسکلت بتنی سرد کننده قرار داده شد. مونتاژ تجهیزات در ۳ شبانه روز با سرعت و دقت بالا که یک روز زودتر از گراف به اتمام رسید. در طول مدت تعمیرات ریخته گری ۶ همزمان گراف تعمیرات جاری و فعالیتهای مهم کارخانه نیز برنامه ریزی و اجرا گردید.
اهم فعالیتهای انجام شده در تعمیرات اساسی ریخته گری ۶ به شرح زیر بوده است:
۱-نفر ساعت اختصاص داده شده در تعمیرات به میزان ۱۲۴۰۰ نفر ساعت شامل فعالیت های مونتاژکاری، مکانیکی، جوشکاری، داربست بندی و نقشه برداری است.
۲-دمونتاژ تجهیزات و نوسازی کامل سردکننده ریخته گری که مهمترین و نقطه بحرانی در تعمیرات محسوب میشد.
۳-دمونتاژ و مونتاژ شیلنگها و لولههای آب داخل سرد کننده
۴-دمونتاژ و تعویض رولیکها وفیکس سکتورها ورگلاژآنها با خط کش در داخل سردکننده به وزن تقریبی ۲۱۰۰۰کیلوگرم
۵-بازسازی مونتاژ و تعویض کلیه پلیتهای حفاظهای بین شاخه های داخل سرد کننده
۶-تعویض لولهها و والوهای آب داخل سردکننده
۷-دمونتاژ و سرویس و مونتاژ ۶ عدد کشاننده و گیربکسهای کشانندهها
۸-دمونتاژ و مونتاژ ۶ عدد رامهای نوسان و گیربکسها
۹-دمونتاژ و سند بلاست و مونتاژ ۷ شاخه ریل رامهای نوسان
۱۰-نوسازی بالک و اسکلت فلزی داخل سرد کننده
۱۱-نوسازی آجرگیر های نسوز داخل سرد کننده
۱۲-تعویض ۸ عدد درب سرد کننده
۱۳-بازسازی حفاظها و نرده ها و نشیمنگاه پاتیل فولاد وجوشکاری ترکهای برج گردان، اصلاح صفحات لودسل
۱۴-تعویض حفاظ وجوشکاری شعله پوشهای مشعلهای چتری
۱۵-دمونتاژ و مونتاژ و رگلاژ تراورس و حفاظها و ناودانیهای تاندیشکارها
۱۶-تعویض رولیک های ناحیه ترانسفرکار
۱۷-دمونتاژ و مونتاژ ماشینهای برش و سرویس چرخ و گیربکس حرکتی هر ۶ شاخه
۱۸-دمونتاژسرویس و مونتاژ ارابهها(تلشکیهای) جمع کننده
۱۹-رگلاژ گام بردار و مهارکردن تیرهای متحرک و ثابت تعویض مهارکشها وبازسازی حفاظهای بسترگام بردار
۲۰-تعویض سیلندرها وشیلنگهای بسترجمع کننده
۲۱-نوسازی نرده ها و حفاظ های بستر و سطح ریخته گری
همزمان با انجام تعمیرات مکانیکی، تعمیرات بخش انرژی ایستگاه ریخته گری ۶ توسط کارگاه تعمیرتجهیزات(۵۱) و شرکت توسعه صنعت انجام گردید.
اهم فعالیت های انجام شده در بخش انرژی ایستگاه ریخته گری:
۱-تعویض کامل کانال مکنده بخار به همراه ساخت شاسی و تعویض حلزونی مکنده از سطح ریخته گری تا به روی سقف فولادسازی توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۲-تعویض ۲۴ عدد لوله های خرطومی رام نوسان توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۳- سرویس کلیه والوهای آب ایستگاه ریخته گری ۶ توسط کارگاه تعمیر تجهیزات(۵۱)
۴- تعویض لوله های استایاکی وافشانک های آب فیکس سکتورهای داخل سردکننده توسط کارگاه تعمیرتجهیزات(۵۱)
۵- تعویض لوله های آب داخل سرد کننده ( شرکت توسعه صنعت لنجان )
مهندس حامد محمدی سرپرست برنامه ریزی وپایش تعمیرات در این ارتباط افزود: اجرای فعالیت های سردکننده با توجه به تراکم شدید مسیر لوله های آب مدار باز و مدار بسته اکران های قوسی مجموعه سرد کننده، قبل از آغاز تعمیرات مورد بررسی قرار گرفته و در طول تعمیرات با دقت تعویض شد. علاوه بر فعالیت های مکانیک و انرژی سرد کننده، سرویس سیستم های هیدرولیکی و سیستم گریس برج گردان و مکانیزم های حرکتی و بالابر تاندیشکار، دمونتاژ مجموعه مکنده بخار شماره(۱) و اصلاح شاسی آن، سرویس کشاننده ها، سرویس و تعویض قطعات ماشین های برش، بازسازی سیستم گریس TRT ، تعویض یک عدد ارابه ترانسفرکار، تعویض کانال های خروجی مکنده بخار ضلع شمالی و فعالیت های اسکلت فلزی در کلیه نواحی ایستگاه ریخته گری، از مهمترین فعالیت های اجرا شده در این تعمیرات ۹ شبانه روزه بوده است.
انتهای پیام/