کد خبر: 3022302
صنعت
علی‌رغم کاهش قیمت پایه، 43 درصد آهن‌اسفنجی بدون مشتری ماند

دومینیوی رکود به معاملات آهن‌اسفنجی رسید؟

علی‌رغم کاهش قیمت‌های پایه؛ 57 درصد عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد؛ این در حالی است که عدم توازن در زنجیره فولاد و کسری آهن‌اسفنجی نسبت به تقاضا به شکل معمول به رونق رینگ این محصول می‌انجامد و واحدهای احیا ظرف سال‌های اخیر از رکود حاکم بر بازار فولاد کمترین تاثیر را گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، علی‌رغم کاهش قیمت‌های پایه؛ ۵۷ درصد عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد؛ این در حالی است که عدم توازن در زنجیره فولاد و کسری آهن‌اسفنجی نسبت به تقاضا به شکل معمول به رونق رینگ این محصول می‌انجامد و واحدهای احیا ظرف سال‌های اخیر از رکود حاکم بر بازار فولاد کمترین تاثیر را گرفته‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد با آغاز فصل بهار و اطمینان از تولید و عرضه مستمر آهن‌اسفنجی، رقابت هیجانی از این معاملات رخت بربسته و در عین حال واهمه از تشدید رکود در بخش شمش و مقاطع طویل فولادی باعث شده تا از حجم معاملات آهن‌اسفنجی نیز کاسته شود. در این شرایط تسهیل شرایط صادرات در تمامی حلقه‌های زنجیره و به خصوص حلقه‌های پایانی و کاهش قیمت‌های پایه در بهبود وضعیت موجود موثر خواهد بود.

ظرف چهارمین هفته از اردیبهشت ماه امسال از حجم فروش آهن‌اسفنجی از رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران کاسته شد. این افت حجم فروش در پی بروز دومینوی کاهش حجم معاملات زنجیره آهن و فولاد رقم خورد و در حالی که ظرف سومین هفته از اردیبهشت ماه از حجم فروش شمش فولاد و مقاطع طویل فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالا کاسته شده بود؛ ظرف روز شنبه ۲۲ اردیبهشت عرضه آهن‌اسفنجی با استقبال محدودتری از سوی خریداران مواجه شد.

کاهش تمایل به خرید رینگ آهن‌اسفنجی

بررسی داده‌های سایت بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که ظرف روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه بالغ بر ۲۰۷ هزار تن آهن‌اسفنجی در بازار اولیه و رینگ مچینگ با قیمت پایه‌ای برابر ۱۲ هزار و ۶۸۴ تومان عرضه شد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۵۰ هزار تن به ثبت رسید و در نهایت ۱۱۸ هزار تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت. این رقم کمترین میزان فروش این محصول ظرف ۵ هفته گذشته بود.

به این ترتیب در چهارمین عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران تنها ۵۷ درصد عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت؛ اگرچه این نسبت در قیاس با نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ مقاطع و شمش فولاد؛ خوب به نظر می‌رسد؛ اما در قیاس با معاملات پیشین آهن‌اسفنجی بسیار پایین بوده و درواقع این کاهش حجم معاملات آهن‌اسفنجی زنگ خطر تشدید رکود در زنجیره آهن و فولاد را تشدید می‌کند.

تحریک تقاضا یا کاهش قیمت؟

کاهش حجم فروش شمش و مقاطع طویل فولادی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران و پیش‌بینی استمرار این رویه در میان مدت باعث شده تا فولادسازان از میزان خرید آهن‌اسفنجی که ماده اولیه اصلی اغلب خطوط تولید شمش فولاد در کشور است بکاهند. در این شرایط کاهش قیمت‌های پایه یکی از راه‌حل‌های مطرح برای افزایش تمایل به خرید از سوی متقاضیان است. البته ظرف هفته‌های اخیر به شکل مستمری از قیمت پایه آهن‌اسفنجی کاسته شده، اما تاثیر این کاهش نرخ بر رشد تقاضا محدود بوده است.

در شرایطی که رکود در بخش میانی و پایانی زنجیره یعنی در معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی به کاهش حجم فروش آهن‌اسفنجی منجر شده است؛ اخذ راهکارهایی مناسب برای تحریک واقعی تقاضا می‌تواند این چالش رکود را برطرف کند. تحریک تقاضا در این بخش با تسهیل شرایط صادرات و افزایش فعالیت ساخت‌وساز میسر می‌شود. در شرایط کنونی سیاست‌گذار صنعتی توان تحریک تقاضای مصرفی داخلی را ندارد، اما این امکان را دارد تا با تسهیل شرایط صادرات، مانع از تشدید رکود در زنجیره آهن و فولاد و کاهش اجباری تولید در این بخش شود.

منبع: آهن نیوز

خبر پیشین
عرضه نزدیک به ۱.۴ میلیون تن محصول در بورس کالا
خبر بعدی
پیشرفت ۲۰ درصدی نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست