کد خبر: 1082207
صنعت
شهردار مشهد:

آماده همکاری با ذوب‌آهن اصفهان برای تولید چرخ واگن مترو هستیم

شهردار مشهد با اشاره به انعقاد سند خرید "ریل" ملی با شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: آمادگی داریم تا در جهت تولید چرخ ملی برای واگن‌های مترو نیز با این شرکت همکاری کنیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سید عبدالله ارجائی در مراسم انعقاد سند همکاری تولید ریل ملی با ذوب‌آهن اصفهان برای مترو مشهد که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، معاون عمران حمل‌ و نقل و ترافیک و مدیران شهری برگزار شد، گفت: یکی از مسائل مهم در شهرهای بزرگ دنیا ازجمله ایران، حمل‌ونقل عمومی است، موضوعی که اگر به‌موقع به آن توجه نشود می‌تواند چالش‌های بزرگی به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه کلان‌شهر مشهد نیز از این امر مستثنا نیست، اظهار کرد: هرروزه در شهرهای بزرگ شاهد افزایش درخواست سفر با حمل‌ونقل عمومی هستیم و این در حالی است که اگر زیرساخت‌های لازم جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی ایجاد نشود شهرها به پارکینگ‌های بزرگی تبدیل خواهند شد.

شهردار مشهد افزود: در بحث حمل‌ونقل عمومی حمل‌ونقل ریلی از جمله مترو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است هرچند که بخش‌های دیگر حمل‌ونقل عمومی نیز مانند اتوبوس مهم هستند.

ارجائی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد فعال هستند و این در حالی است که نیاز مشهد بیش از دو برابر این تعداد است با این‌حال با همین تعداد، روزانه بیش از ۸۵۰ هزارسفر درون‌شهری انجام می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از نیازهای مشهد تأمین ناوگان جدید است خاطرنشان کرد: اکنون میانگین سن اتوبوس‌های مشهد بالا رفته و این امر به دلیل اضافه نشدن اتوبوس جدید به ناوگان است به صورتی که طی چهار سال گذشته تنها حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی اضافه‌ شده است.

شهردارمشهد ادامه داد: با توجه به این موضوع دراین دوره مدیریت شهری توجه به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه حمل‌ونقل عمومی مورد توجه جدی قرارگرفته و تنها طی یک سال گذشته ۱۴۷ دستگاه اتوبوس و میدل باس جدید به ناوگان افزوده‌ شده است.

ارجائی افزود: همچنین قرارداد خرید ۱۰۰ میدل‌باس و ۱۳۹ دستگاه اتوبوس نیز طی ۱۰روز گذشته با شرکت تولیدکننده داخلی منعقد شده است و امیدواریم تفاهم‌نامه خرید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز با شرکت تولید کننده داخلی هرچه سریع‌تر به قرارداد برسد.

وی با بیان اینکه در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه خطوط ریلی نیز در اولویت دوره ششم مدیریت شهری قرار دارد اظهار کرد: با توجه به هزینه بالای احداث هر کیلومتر مترو که بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد در برخی دوره‌ها به دلیل موضوعات انتخاباتی سرعت ساخت مترو را کاهش داده و به اجرای پروژه‌های روی زمین که دیده می‌شود بپردازند اما باید بگوییم روحیه و سیاست شورا و مدیریت شهری دراین دوره این‌گونه نیست و توسعه خطوط ریلی در اولویت قرار دارد.

شهردار مشهد گفت: بر همین اساس بهره‌برداری از فاز اول خط سه مترو به طول ۵.۵ کیلومتر حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) در دستور کار قرارگرفته و دنبال می‌شود.

ارجائی افزود: با این اقدام با یک تیر سه نشان زده می‌شود و حرم مطهر به پایانه مسافربری امام رضا(ع)، راه‌آهن و فرودگاه متصل خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه تکمیل و بهره‌برداری از فاز یک خط سه حدود ۹ هزار میلیارد تومان هزینه دارد تأکید کرد: رئیس‌جمهور در سفر به مشهد ۶ هزار میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفتند اما باید بگوییم از این مبلغ تاکنون ریالی تخصیص داده نشده است.

شهردار مشهد تصریح کرد: با مصوبه و بدون تخصیص اعتبار نمی‌توان مترو احداث کرد لذا با توجه به اینکه هدف از توسعه خطوط ریلی به‌ویژه فاز یک خط سه، تسهیل سفر زائران و خدمات‌رسانی به آنان است از دولت می‌خواهیم تا به پایتخت معنوی ایران اسلامی توجه ویژه داشته باشند.

ارجائی ادامه داد: برای بهره برداری از فاز یک خط سه بحث اول احداث تونل است که خوشبختانه این کار انجام‌ شده و حفاری تونل خط سه در جبهه شمالی تا شهرک ابوذر قبل از پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و سپس دستگاه حفار برای ادامه حفاری تونل خط سه به امامت ۴۹ منتقل خواهد شد.

وی افزود: در بخش احداث ایستگاه نیز بدنه ایستگاه‌ها آماده‌ شده و وارد اجرای معماری ایستگاه‌ها شده‌ایم.

شهردارمشهد اضافه کرد: همچنین در راستای تأمین ریل نیز خوشبختانه امروز شاهد انعقاد سند خرید “ریل”ملی با شرکت ذوب‌آهن اصفهان هستیم و این افتخاری برای مدیریت شهری مشهد است.

ارجائی تصریح کرد: در بخش تأمین واگن نیز اکنون پنج قطار برای استفاده از فاز یک خط سه قطار شهری را در اختیار داریم و در بحث سیگنالینگ هم با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) مذاکراتی را انجام داده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر آن را به نتیجه برسانیم.

وی بابیان اینکه در کنار تأمین ریل ملی از شرکت ذوب‌آهن آماده همکاری با این شرکت جهت تولید چرخ ملی برای واگن‌های مترو نیز هستیم، خاطرنشان کرد: وقتی ذوب‌آهن اصفهان می‌تواند محصولاتی تولید کند که به بیش از ۲۰ کشور جهان صادر شود حتماً می‌تواند چرخ موردنیاز مترو را نیز تولید کند و دراین راه شهرداری مشهد آمادگی دارد با ذوب‌آهن اصفهان همکاری کرده و از تولید چرخ ملی حمایت کند.

شهردار مشهد گفت: امروز سند همکاری و خرید ریل ملی را امضاء کردیم اما از ذوب‌آهن اصفهان می‌خواهیم تا زودتر از شهرهای دیگر ریل را به ما تحویل دهند.

انتهای پیام/

خبر پیشین
تجربه و دانش ذوب آهن اصفهان در پدافند غیرعامل ارزشمند است
خبر بعدی
اجرای ۲۴ پروژه زیربنایی معادن در ۲۱ استان توسط ایمیدرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

پربازدیدها

اخبار پربازدید این ماه

فهرست