به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، روح اله کیانی مهندس ارشد تولید فولاد در مدیریت امور فنی شرکت در حاشیه نمایشگاه متالورژی اصفهان به خبرنگار ذوب ۲۴ گفت: جرثقیلهای نصب شده در کارگاه ریخته گری ذوب آهن اصفهان که به منظور حمل پاتیلهای مذاب مورد استفاده قرار میگیرند، جزء جرثقیلهای دارای رژیم کاری بالا هستند و با توجه به حجم کار این جرثقیلها از ابتدای بهره برداری از ایستگاههای ریخته گری، در طول مدت ۵۰ سال گذشته و همچنین با توجه به توسعههای انجام شده با هدف افزایش ظرفیت تولید، از جمله افزایش ظرفیت کنورتورهای موجود و در نتیجه تغییر وزن هر ذوب از ۹۰ تن به ۱۲۵ تن که منجر به افزایش وزن پاتیلهای حمل مذاب نیز شده است، نیروها و تنشهای مضاعفی را بر تیرهای حمّال جرثقیل وارد آورده است.
وی افزود: به دنبال بررسیهای انجام شده در سال ۱۳۷۹ و مشاهده شکستگیهای متعدد در تیرهای مربوط به حرکت جرثقیلها و سازه اسکلت فلزی کارگاه ریخته گری مداوم عملیات بازسازی، تعمیر و تقویت اجزاء سازه از همان زمان ابتدا تاکنون نیز به صورت مستمر و جدی ادامه داشته است.
کیانی تصریح کرد: طی سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ همزمان با اجرای تعمیرات موقت که برای جلوگیری از توقف طولانی مدت خطوط تولید انجام میشد، با انجام بازرسیهای دقیق، طرحهای مربوط به برطرف کردن عیوب موجود، به عنوان راه حل کوتاه مدت ارائه شده و بر این اساس فعالیتهای تعمیری و تقویتی مطابق نقشههای تهیه شده با کیفیت مطلوب به انجام رسید. با انجام فعالیتهای فوق امکان ادامه فعالیت جرثقیلهای ریخته گری و طبیعتاً تداوم تولید در بخش فولادسازی کارخانه میسر گردید.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر توسعه بخش فولادسازی در دستور کار قرار گرفته و پروژههای توسعهای از جمله نصب جرثقیلهای ۲۰۰ تنی در کارگاه ریخته گری، افزایش ظرفیت تولید در فولادسازی و … در حال پیگیری است.
کیانی گفت: در مراحل برنامه ریزی به منظور انجام پروژههای توسعه و افزایش تولید در کارگاه های فولادسازی، شرایط فعلی تیرهای جرثقیل به عنوان پاشنه آشیل محسوب شده و این طرحها را با چالش جدی مواجه میساخت. از این رو پس از انجام بررسیها و مطالعات مقدماتی، برنامه بلندمدت تحت عنوان پروژه طراحی، ساخت و تعویض تیرهای حرکت جرثقیلهای کارگاه ریخته گری تعریف و پیگیری گردید و پس از انجام مراحل ساخت، تعویض این تیرها وارد فاز اجرایی شده است.
وی ضمن تشکر از تلاش شبانه روزی همکاران بخش فولاد سازی، مهندسی نت مکانیک و پرسنل شرکت توسعه صنعت لنجان گفت: این پروژه به لحاظ به لحاظ حجم، ابعاد و گستردگی اجرا و اینکه همزمان با تولید کارگاه انجام میشود در گستره کشورمان منحصر بفرد است و با توجه به اینکه برنامه ریزی، اجرا و نظارت آن به طور کامل توسط کارشناسان و نیروهای متخصص کارخانه ذوب آهن اصفهان اجرا می شود، برگ زرین دیگری بر افتخارات این شرکت به عنوان سازمانی پیشرو و پیشگام در صنعت کشور می باشد.
در ادامه هومن رهنما مهندس ارشد ساخت و تعمیرات مکانیک فولادسازی کارخانه اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده و با توجه به اینکه این فعالیت بایستی با حداقل توقف اعمال شده به خط تولید صورت بپذیرد، اجرای این پروژه در ۹ فاز اجرایی برنامه ریزی و زمان بندی شده است. در هر فاز بخشی از تیرهای مذکور تعویض خواهد شد و گراف زمان بندی دقیق و جامعی در قالب الزامات مدیریت پروژه، به این منظور تهیه شده که به طور مستمر مورد پایش قرار خواهد گرفت.
وی نتایج قابل انتظار پس از اجرای این پروژه را چنین عنوان کرد: با اجرای کامل پروژه طراحی، ساخت و تعویض تیرهای حرکت جرثقیل های کارگاه ریخته گری امکان نصب جرثقیلهای جدید مذاب بر فراهم می گردد که در نهایت منجر به افزایش سرعت جابجایی پاتیل های مذاب، استفاده از ظرفیت کامل پاتیل های مذاب (که در حال حاضر به دلیل جلوگیری از اعمال بار اضافه بر روی سازه و جرثقیل ها دارای محدودیت است)،کاهش توقفهای ایستگاههای ریخته گری ناشی از کمبود جرثقیل و در نهایت افزایش تولید محقق میشود.
انتهای پیام/
کد خبر: 1061004
برای اولین بار در ایران و به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان
تیرهای حرکتی جرثقیلهای مذاب بر تعویض میشوند
برای اولین بار در ایران و به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان تیرهای حرکتی جرثقیلهای مذاب بر تعویض میشوند.