به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴، وجیه اله جعفری اظهار کرد: تولید سالانه شمش فولاد کشور از مرز ۳۰ میلیون تن و ظرفیت نصب شده از مرز ۴۰ میلیون تن گذشت. رشد صادرات در زنجیره به میزان به ۵.۸ دهم میلیون تن طی شش ماهه سال جاری رسیده است و تداوم این روند نیازمند برنامه ریزی جامع است.
وی با اشاره به اینکه در زنجیره فولاد در آهن اسفنجی حدود ۳۶ تن، گندله ۶۶.۷ دهم میلیون تن و کنسانتره ۶۲.۷ دهم میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم، افزود: در بخش ابتدایی زنجیره که تامین مواد اولیه است صنایع فولادی با چالشهایی مواجه هستندکه تولید آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: صنعت فولاد تامین کننده بخش بسیار مهمی از نیازهای صنعت ساختمان است. فناوریهای نوین فولادی در این بخش سبب شده تا وزن یک ساختمان اسکلت فلزی ۷۵ درصد سبکتر از بتی شود که این موضوع یک دستاورد ارزشمند برای هم افزایی بین دو بخش فولاد و ساختمان است تا هموطنان با ایمنی بالاتر صاحب مسکن شوند.
وی با اشاره به افزایش طول خطوط ریلی به ۱۵۰ متر اظهار داشت: دستاوردهای عنوان شده در بخشهای مختلف صنعت فولاد نشان میدهد که صنعت فولاد روز به روز در بخشهای مختلف در حال رشد و شکوفایی بیشتر است.
جعفری گفت: پیش بینی میشود در سال ۲۰۵۰ تقاضای فولاد به دو میلیارد و ۶۶۹ میلیون تن برسد و در کشورمان نیز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ قابل تحقق است، زیرا در حال حاضر تولید ۴۰ میلیون تن ایجاد شده و در سال جاری، ۷ میلیون تن دیگر به آن اضافه میشود.
پایداری و تولید و افزایش رقابت پذیری واحدهای تولیدی به عنوان راهبرد اصلی ایمیدرو
معاون وزیر صمت گفت: میزان سرمایه گذاری انجام شده برای کل زنجیره تاکنون ۲۱.۵ میلیارد دلار است که ۱۹ میلیارد آن نصب شده و در حال تولید است. پایداری و تولید و افزایش رقابت پذیری واحدهای تولیدی به عنوان راهبرد اصلی مدنظر این سازمان است.
وی در تشریح گلوگاههای صنعت فولاد کشور گفت: اولین موضوع تامین مواد اولیه صنایع فولادی است، امروز حدود دو میلیارد و ۸۰۰ تن ذخیره قطعی مطرح میشود که البته بخشی از آن مصرف شده است.
جعفری ادامه داد: در طول چند سال گذشته حدود یک میلیارد تن از طریق اکتشافات جدید به این ذخیره اضافه شده اما با توجه به توسعه فولاد در بلند مدت پاسخگو نخواهد بود. لذا توسعه اکتشافات همچنان در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در معادن خارج از کشور و واردات مواد اولیه نیز باید به عنوان راهکار دیگر مورد توجه قرار گیرد، گفت: برق، گاز، آب، حمل و نقل و … از جمله مهمترین زیرساختهای تولید فولاد در کشور هستند که رابطه مستقیمی با تولید دارند و نیاز است برای پایدار ماندن آنها با کمک بخشهای مختلف برنامه ریزی شود.
انتهای پیام/