مهرداد تولائیان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴ اظهار داشت: حجم توسعه ریلی در کشور زیاد است و تقاضاهای فراوانی برای احداث راه آهن داشتیم.
وی بیان داشت: تامین ریل داخل کشور از اولویتهای ما است و پس از آن به تعهدات خود در خارج از کشور عمل خواهیم کرد. درخواستهای متعددی از کشورهای منطقه برای تولید ریل مورد نیاز آنها مطرح شده است.
معاون بهرهبرداری و عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه محموله ای از ریل را برای افغانستان ارسال کردیم و پول آن را دریافت کرده بودیم اما بهخاطر دخالت آمریکا موفق به ارسال نشدیم.
امروزه خدمات ویژه به صنایع نظامی نمیدهیم
وی با بیان اینکه در دوران جنگ و متناسب با تقاضای آن زمان چون تولید کننده فولاد کم بود، ذوب آهن در ساخت محصولات نظامی قطعاتی ساخت، اما امروزه خدمات ویژه به صنایع نظامی نمیدهیم و تمام توان و تمرکزمان روی تولید محصولات ریلی است، ادامه داد: در این مسیر بازار را مطالعه و اقدام به تولید ریل برای نیاز داخل کردیم که برای کشورهای خاورمیانه هم ظرفیت تولید را داریم.
معاون بهرهبرداری و عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان اعلام داشت: بیشتر خریداران محصولات ذوب آهن در بازار بورس، بازرگانان بزرگی هستند که شبکه توزیع فولاد دست آنها است و بین آهن فروشان و مصرف کننده نهایی معامله میکنند.
تقاضای برای تولید تیرآهنهای ۳۰ به بالا بیشتر بوده است
وی با بیان اینکه ذوب آهن توان تأمین و تولید میلگرد و تیرآهن برای ساخت یک میلیون مسکن را در کشور دارد، ادامه داد: ساختمانها به روش بتنی و اسکلت فلزی ساخته میشود و در این مسیر هرگونه تقاضا را پوشش خواهیم داد.
تولائیان در پاسخ به این سوال که تولید تیرآهنهای ۳۰ و ۵۰ تنها عامل برج سازی در کشور شده و چرا اقدام به تولید تیرآهنهای سبکتر و۱۰ نمیشود که مهاجرت معکوس در کلانشهرها رخ دهد، گفت: ذوب آهن یک بنگاه اقتصادی است و بر اساس سفارش بازار، اقدام به تولید میکنیم. در حال حاضر بازار خرید و فروش میلگرد و تیرآهن راکد است.
وی به دوران رکود ذوب آهن طی سالهای ۹۲ و ۹۳ اشاره کرد و گفت: در این سالها تاکنون پروژه عمرانی بزرگی را در کشور شاهد نبودیم و طبیعتا بعد از ۴ سال، اگر ساخت یک میلیون مسکن شکل بگیرد، ذوبآهن از حالت رکود خارج میشود.
معاون بهرهبرداری و عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه در دوران رکود، بیشترین تمرکز ما روی صادرات بود، گفت: در سالهای گذشته محصولات زیادی در انبار ذوبآهن ذخیره بود اما بازار بهسمتی پیش رفت که بر اساس سفارشهای ذوبآهن اقدام به تولید میکند.
وی افزود: با وجودی که ظرفیت و کارگاه تولید میلگرد را داریم اما هم اکنون تولید آن را کاهش دادیم تا بتوانیم بهنحوی زیان انباشت اوایل دهه ۹۰ را جبران کنیم و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر مثل تولید ریل رفتیم.
انتهای پیام/